Mercedes-Benzin FutureLab-seminaari: Tekniikoita sähkörekkaan ja turvallisuuteen

Kuorma-autojen, sen energialähteiden, turvallisuusteknologioiden ja koko kuljetussektorin tulevaisuus olivat esillä kesäkuun lopulla Saksan Wörthkissä järjestetyssä Mercedes-Benz Trucksin -tulevaisuusseminaarissa. Yritys on tuomassa käyttötesteihin myös ensimmäistä raskaan sarjan sähkökuorma-autoa.

Mercedes-Benz Trucks esitteli kaksi vuotta sitten ensimmäisenä, raskaan painoluokan Urban eTruck –kuorma-autokonseptin. Seuraava askel on uusi eActros, josta pian tulee ensimmäinen raskas, asiakkaiden käyttötesteihin yltänyt täyssähköinen kuorma-automalli.

Sähkökuorma-auton käyttö- ja taloudellisuustestit alkavat valmistajan mukaan tämän vuoden aikana 18:n ja 25 tonnin painoluokkiin sijoittuvilla Actros-malleilla. Pitkän tähtäimen tavoitteena on sähkökuorma-autojen sarjatuotanto ja paikallisesti päästövapaa tavara- ja jakeluliikenne kaupunkiympäristöissä.

Yhdysvalloissa ensimmäiset 30 täyssähköistä Freightliner eCascadia- ja Freightliner eM2 106 –mallin kuorma-autoja luovutetaan asiakkaiden kokeilukäyttöön tämän vuoden aikana. Kevyen FUSO eCanter –sähkökuorma-auton käyttötestit jatkuvat niin ikään Euroopassa ja Yhdysvalloissa.

Mercedes-Benzin tulevaisuuseminaarissa esiteltiin yrityksen uusimman tutkimustulokset diesel-pohjaista sähkö-versioihin. Tulossa on myös asiakastesteihin myös raskaan sarjan sähkökuorma-auto.

Mercedes-Benz Trucks kehittää myös automaattisen ajamisen teknologioita seuraavan sukupolven kuorma-autoihin.

Uudet järjestelmät tulevat mahdollistamaan puoliautomaattisen ajamisen kaikilla nopeusalueilla. Ne ovat loogisia jatkeita mukautuvalle vakionopeussäätimelle ja sen stop-and-go–toiminnolle ja tarkoitettu avustamaan kuljettajaa stressaavissa ja yksitoikkoisissa ajotilanteissa.

EU:n liikenneturvallisuustavoite on kunnianhimoinen: vuonna 2050 käytännössä kenenkään ei enää pitäisi kuolla maantieliikenteessä. Mercedes-Benz Trucks pyrkii tätä tavoitetta kohti ja haluaa muuttaa vision onnettomuusvapaasta ajamisesta täydeksi todeksi jo lähivuosikymmenien aikana.

Logistiikka- ja kuljetusalan tulevaisuutta määrittävät energiavaihtoehtojen lisäksi myös maailmantalouden ja teknologian suuret voimat kuten digitalisaatio, lohkoketjujen kehittyminen, Big Data, keinoäly sekä asioiden ja palvelujen internet.

Liitettävyys on integroitu osaksi jokaista Mercedes-Benzin toimittamaa kuorma-autoa jo vuodesta 2013 lähtien. Ajoneuvojen välinen kommunikaatio perustuu Fleetboard-telematiikkapalveluihin. Nykyaikainen kuorma-auto tuottaa jopa 400 mittausyksiköllään ja anturillaan valtavan määrän hyödyntämiskelpoista tietoa.

Koodirivejä syntyy Mercedes Benzin mukaan jopa 100 miljoonaa, enemmän kuin nykyaikaisessa matkustajalentokoneessa. Tiedon pohjalta voidaan optimoida kuljetus- ja logistiikkaprosesseja entistä tuottavimmiksi ja esimerkiksi kehittää kuljettajan ajotapaa taloudellisemmaksi.

Kaasusta polttokennoihin

Sähköistymisen ohella myös muihin energiavaihtoehtoihin kiinnitetään huomiota. Vuodesta 2014 saatavilla on ollut Econic NGT (Natural Gas Technology), joka toimii maa- ja biokaasulla. Silti dieselmoottorit kehittyvät jatkossakin ja pysyvät saksalaisvalmistajan mukaan mukana.

Esimerkki: dieselkäyttöisen kuorma-auton kulutusta onnistutaan Mercedes-Benzin mukaan pienentämään aerodynamiikkaa parantamalla ja voimanlähteen toimintaa kehittämällä kolmisen prosenttia. Määrä ei ole suuri, mutta kertautuneensa vaikutus on silti varsin suuri.

Kuva: Mercedes-Benzin tulevaisuuseminaarin avasi Mercedes-Benz Trucksin Stefan Buchner.

Tärkeimmät teknologiauutiset kätevästi myös uutiskirjeenä! Tilaa (LINKKI)

LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta!

https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/1_2018/