Saksalainen Bosch ottaa suomalaisen sääyritys Forecan kumppanikseen kehittämään automatisoitujen autojen ajotuntumaa. Kumppanuus Forecan kanssa auttaa ennakoimaan ajo-olosuhteet ja verkottamaan autoista saadut tiedot koneoppimisen ja muun havaintoverkon kautta.
Kehitettävällä palvelulla halutaan parantaa automatisoitujen ajoneuvojen turvallisuutta ja automatisoitujen ajotoimintojen saatavuutta. Tiedot pohjautuvat säätietoihin sekä eri ajoneuvoista saatuun tietoon.
Boschin mukaan, mitä useampi ajoneuvo verkottuu, sitä paremmin palvelu toimii. Kelipalvelut tuodaan laajasti markkinoille vuodesta 2020. ”Märkä tie, lumi, jää – ennakoivilla kelipalveluilla varoitamme vaarallisista olosuhteista hyvissä ajoin etukäteen. Kumppanimme Foreca tarjoaa meille säätiedot. Tämän ansiosta automatisoitu ajoneuvo tietää tarkalleen, missä se voi ajaa itsenäisesti ja miten”, sanoo Boschin johtokunnan jäsen Dirk Hoheisel.
Ajotuntuman merkitystä ei tulisi aliarvioida. Missä kunnossa tie on, miten hyvä renkaiden pito on? Näiden asioiden tunteminen voi auttaa kuskia käsittelemään autoa turvallisemmin. Rallikuskeilla on ajotuntumalle jopa oma sanansa, jolla tarkoitetaan housujen ja penkin välistä löytyvää tuntumaa.
Myös automatisoidut ajoneuvot kaipaavat kipeästi tietoa tieolosuhteista, mutta ne eivät voi käyttää hyödyksi tuntoaistia – tai eivät ole voineet tähän saakka. Bosch on kehittänyt järjestelmän, joka antaa automatisoiduille ajoneuvoille hyvän tuntuman tiestä.
”Forecan ja Boschin asiantuntemuksen yhdistäminen vie tiesään ennustamisen uudelle aikakaudelle. Toisin kuin kuluttajille tutuissa sääennusteissa, Boschin palvelu huomioi tarkimman mahdollisen sääennusteen lisäksi myös kaikki vähemmän todennäköiset eri sääskenaariot”, kertoo Forecan myyntijohtaja Petri Marjava.
Kelipalvelu lisää ajoturvallisuutta ja tekee ajamisesta sujuvaa. Lisäksi automatisoitujen ajotoimintojen saatavuus kasvaa. Boschin palvelupaketti on tarkoitus tuoda maailmanlaajuisesti markkinoille vuonna 2020, aluksi säätietoihin perustuen. Kun tielle alkaa ilmestyä yhä enemmän verkottuneita autoja, palveluun lisätään myös ajoneuvoista saatavaa dataa.
Automatisoitu ajoneuvo mukauttaa nopeutensa hyvissä ajoin. SAE-tasojen 1–4 (taso 5 = ilman kuljettajaa ajavat autot) autoissa päätös siitä, voiko autopilotin kytkeä päälle, perustuu muun muassa tietyyppiin, nopeusrajoituksiin ja sääolosuhteisiin. Palveluiden avulla automatisoitu ajoneuvo saa hyvissä ajoin tiedon ympäristön olosuhteista.
Ajoneuvolla on ratkaisussa Boschin mukaan runsaasti aikaa sopeuttaa ajotyyliään – sen sijaan, että auto joutuisi pienen häiriötekijän takia siirtämään ajovastuun kuljettajalle. Jos ajoneuvon reitti kulkee sateessa, se mukauttaa nopeuden etukäteen tasolle, joka sulkee pois mahdollisen vesiliirron vaaran ja mahdollistaa pysähtymisen turvallisesti milloin tahansa. Ajo on turvallista ja mukavaa riippumatta SAE-automaatiotasosta.
Laaja havaintoverkko ja koneoppiminen auttavat
Bosch luottaa ennakoivissa kelipalveluissaan monivaiheiseen konseptiin. Kun palvelun arvioidaan tulevan käyttöön 2020, ei ole Boschin mukaan odotettavissa, että tiellä on vielä riittävästi verkkoon kytkettyjä ajoneuvoja. Yhtiö arvioi, että tarvitaan noin 20 miljoonaa verkottunutta autoa kattamaan pelkästään Euroopan noin 80 000 kilometriä moottoritietä. Siksi yritys ostaa Bosch palvelun edellyttämät jatkuvasti päivittyvät maailmanlaajuiset tiesääennusteet Forecalta.
Foreca ja Bosch ovat jo havaintolaiteverkoston ja koneoppimismenetelmien ansiosta pystyneet optimoimaan sekä palvelun turvallisuuden että saatavuuden. Tällä tavoin on saavutettu sellainen turvallisuustasostandardi, joka on välttämätöntä turvallisuuden kannalta kriittisissä järjestelmissä, kuten automatisoidussa ajamisessa. Ja kun teille tulee riittävä määrä verkottuneita ajoneuvoja, Bosch täydentää ennakoivia tieolosuhdepalveluitaan ajoneuvotietojen avulla.
Esimerkiksi Boschin CAN-väylään eli ajoneuvon keskustietoverkkoon tallentuvat tiedot esimerkiksi ajoneuvon sisä- ja ulkopuolella mitatusta lämpötilasta ja tuulilasinpyyhkimien käytöstä. Verkkoyhteyden ansiosta nämä tiedot eivät jää käyttämättä, vaan ne menevät Boschin pilveen autovalmistajan back-end-palvelimen kautta.
Tämän lisäksi Bosch arvioi auton pyöristä välittyvät tiedot luistonestojärjestelmän perusteella. Matemaattisten menetelmien avulla voidaan mitata tienpinnan kitkakertoimen kussakin yksittäisessä pyörässä sekä kunkin pyörän tilan. Kun kaikki nämä tiedot yhdistetään ja arvioidaan älykkäästi, tuloksena on tietopaketti nostamaan robottiauton turvallisuutta.
Lisää: Boschin robottiautojen tutkimussivusto (LINKKI)
Tärkeimmät teknologiauutiset kätevästi myös uutiskirjeenä! Tilaa (LINKKI)
LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA
Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta!
https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/1_2018/