Saksalainen Daimler ja autotekniikkaa kehittivä Bosch ovat valinneet Nvidian kehittämän Drive Pegasus -alustan robottiautoprojektiinsa. Tarkoitus on tuoda Piilaaksoon uudentyyppinen robottitaksipalvelu ensi vuoden aikana. Boschia kiinnostaa myös laser-pohjaisen lidar-tutkat.
Nyt solmitun sopimuksen Nvidia varustaa Daimlerin ja Boschin kokeiluautot tekoälyyn perustuvalla Drive Pegasus -alustalla. Se pystyy käsittelemään kaiken auton ja sen eri järjestelmien automaattista ajamista varten tuottaman tiedon.
Tekoälyyn perustuva järjestelmä yltää satoihin miljardeihin laskutoimituksiin sekunnissa. Teho vastaa vähintään kuuden synkronoidun ja täysin varustetun pöytätietokoneaseman yhteenlaskettua kapasiteettia.
Auton ECU-verkko kerää ja yhdistää dataa kaikista autoon sijoitetuista anturifuusioksi kutsutussa prosessissa. Järjestelmä määrittelee auton sijainnin ja liikeradat 20 millisekunnissa.
Tiedonsiirtoverkosto käsittelee kaiken informaation, jonka yksittäiset tutkat, videokamerat, laserpohjaiset lidar-tutkat ja ultraäänianturit tuottavat. Määrä ei ole kovin pieni, sillä yksittäinen videokamera, esimerkiksi Boschin kehittämä stereovideokamera, tuottaa 100 gigabittiä dataa vain yhden kilometrin ajomatkalla.
Runsas vuosi sitten aloitettu Daimlerin ja Boschin yhteistyö tähtää robottiajoneuvojen kehittämiseen, jotka voisivat ajaa ilman kuljettajaa kaupunkiliikenteessä. Teknologia on tarkoitus saada kokeiliujen jälkeen sarjatuotantovalmiiksi ensi vuosikymmenen alkuun mennessä.
Kehitystyötä tehdään Saksan Stuttgartissa sekä Kalifornian Piilaaksossa. Boschilla on robottiajamisessa myös muita yhteistyötahoja. Suomesta uusimpana Foreca, jonka sääpalveluiden käytöstä automaattiajamisessa uutisoimme kesän alussa (LINKKI).
Lisää: Boschin robottiautojen tutkimussivusto (LINKKI)
Uusimmat teknologiauutiset kätevästi uutiskirjeessä – kerran viikossa. (LINKKI)
LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA
Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi!
https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/1_2018/