Volvo visioi: Nukkuisitko robottiauton kyydissä?

Volvo on esitellyt autonomisen matkustamisen vision uuden Volvo 360c -konseptin myötä. Perusta on täysin autonominen sähköauto, joka ei tarvitse kuljettajaa. Konsepti hyödyntää ohjauspyörän ja polttomoottorin puuttumisen mahdollistamia muotoiluvapauksia ja tarjoaa jopa nukkumismahdollisuuden.

Kyseessä on Volvon suunnittelijoiden näkemys autoilun tulevaisuudesta, joka on autonominen, sähköinen, verkkoon koko ajan yhteydes

sä oleva ja vieläpä turvallinen. Suunnittelijat esittelevät koeautosta neljä erilaista käyttötarkoitusta; nukkumisympäristön, mobiilitoimiston, olohuoneen ja viihdetilan.

 

Volvon mukaan 360c olisi houkutteleva kilpailija jopa lyhyille lentomatkoille. Erityisesti lyhyemmät reitit, joissa lähtöpaikan ja määränpään välinen etäisyys on noin 300 kilometriä, ovat hyvä kohde vaihtoehtoiselle matkustustavalle.

’’Autonominen ajaminen antaa meidän ottaa seuraavan ison askeleen eteenpäin turvallisuudessa, mutta se avaa myös jännittäviä uusia liiketoimintamalleja ja antaa asiakkaiden tehdä autossa haluamiaan asioita’’, sanoo Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson.

Turvallisuusstandardi autonomisten autojen viestinnälle

Volvo ehdottaa robottiauton muotoilututkieman lisäksi uutta maailmanlaajuista standardia autonomisten autojen turvalliselle viestinnälle tiellä liikkujien kanssa.

Volvon suunnittelijat lähestyivät haastetta järjestelmällä, joka koostuu äänistä, väreistä, kuvista, liikkeistä sekä näiden työkalujen yhdistelmistä, kun se ilmoittaa auton aikeista muille tiellä liikkujille. Tämä tarkoittasi, että kaikille on aina selvää, mitä auto aikoo tehdä seuraavaksi.

”Uskomme vahvasti, että tällaisen viestintämenetelmän tulee olla yleinen standardi, jotta kaikki tiellä liikkujat voivat viestiä helposti autonomisen auton kanssa auton merkistä ja mallista riippumatta”, kertoo Volvon turvallisuuskeskuksen johtaja Malin Ekholm.

Volvon 360c:n turvallisuusviestintätekniikka keskittyy auton omien aikeiden ilmoittamiseen toisille tiellä liikkujille, eikä se koskaan anna muille ohjeita.

”On kuitenkin myös tärkeää, että auto ei ala neuvoa toisia, jotta vältytään mahdollisilta sekaannuksilta. Tutkimustemme mukaan tämä on turvallisin tapa täysin autonomisille autoille viestiä muiden tiellä liikkujien kanssa”, kertoo Volvon turvallisuuskeskuksen johtaja Malin Ekholm.

Lisää: Katso Volvon videot 360c-robottiauton tulevaisuuskonseptista (LIKKKI1), (LINKKI2) ja (LINKKI3) sekä aiemmat robottiautouutiset ja -artikkelit Uusiteknologia.fi:ssä (LINKKI)

TAUSTAA: Ruotsalainen Volvo on ollutvuodesta 2010 alkaen kiinalaisen Zhejiang Geely Holdingin (Geely Holding) omistuksessa. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat edelleen pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa.  Yhtiön päätuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia) sekä Chengdussa ja Daqingissa (Kiina), ja moottorit valmistetaan Skövdessä (Ruotsi) ja Zhangjiakoussa (Kiina) ja korikomponentit Olofströmissä (Ruotsi). Volvolla oli vuonna 2017 keskimäärin noin 38 000 kokopäiväistä työntekijää.

Uusimmat teknologiauutiset kätevästi uutiskirjeessä – kerran kuukaudessa. (LINKKI)

LUE – UUTTA  – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi!

https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/1_2018/