Akkuteollisuus on todellinen mahdollisuus Suomelle, sanoi tänään Ruoholahdessa järjestetyssä Business Finlandin tilaisuudessa alivaltiosihteeri Petri Peltonen työ- ja elinkeinoministeriöstä. Hänen mukaansa emme saa tyytyä vain perusraaka-aineiden tuottajan rooliin.
Peltosen mukaan on tärkeää, että satsaamme riittävästi tähän. Mahdollisuuksia on paljon kaikilla akkuklusterin osa-alueilla, joten meidän on osattava asemoida itsemme viisaasti. Lisäksi tarvitaan lisää panostusta tutkimukseen, innovaatioihin sekä viennin ja investointien edistämiseen.
Business Finlandin tilaisuudessa pohdittiin myössitä, mikä on laajemminkin Suomen rooli Euroopan akkuteollisuudessa. Taustaa tilanteelle toi eurooppalaisen InnoEnergyn johtaja Bo Normark. Hän vetää myös eurooppalaista akkuyhteenliittymä, European Battery Alliancea (EBA).
EBA:n toimintaan on liittynyt jo yli 100 osapuolta teollisuusyrityksistä, korkeakouluista ja yhdistyksistä. EBAn jäsenet pääsevät suuriin teollisuuden ja akateemisten kumppanien verkostoon koko Euroopan akkualan arvoketjussa. InnoEnergyn Normark kutsui myös suomalaisia mukaan EBA:n toimintaan.
”Suomen on otettava roolinsa myös eurooppalaisen akkuyhteisö EBA:ssa. Esimerkiksi akkujen ja akkumateriaalien kierrätys on tärkeä teema, jossa Suomi pyrkii eurooppalaista yhteistyötä ja kehitystä ohjaavaan rooliin”, painotti alivaltiosihteeri Peltonen.
Business Finland on tilannut myös VTT:ltä New Energy Ecosystem – From materials into cells and batteries -tutkimuksen. Siihen perustuen VTT:n tutkija Ville Erkkilä kertoi aasialaistoimijoiden hallitsevat jo koko akkualan arvoketjua. Suomalaisia toimijoita löytyy kuitenkin hänen mukaansa monesta arvoketjun osasta ja heillä on potentiaalia tulla merkittäviksi toimijoiksi tietyillä osa-alueilla.
Taustaa: Batteries from Finland
Business Finland käynnisti viime keväänä akkualan aktivointikokonaisuuden, joka vauhdittaa kansallisen akkuekosysteemin rakentumista ja koko alan liiketoimintaa.
”Tavoitteenamme on luoda edellytykset alalla toimivien yritysten liiketoiminnan kasvulle, linkittää suomalaiset toimijat kansainvälisiin verkostoihin ja kasvaviin markkinoihin sekä houkutella ulkomaisia akkukennojen, -komponenttien ja -kemikaalien tutkimustoimintaa Suomeen”, sanoo Business Finlandin Batteries from Finland -projektin vetäjä Seppo Kaikkonen.
Kuvituskuva: Valmet Automotiven suomalaisen Avantin pienkuormajaan toteuttama akkupaketti.
Päivitetty 7.9.2018
Uusimmat teknologiauutiset kätevästi uutiskirjeessä – kerran kuukaudessa. (LINKKI)
LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA
Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi!
https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/1_2018/
https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/2_2016/