Mercedes-Benzin Vans-yksikkö visioi radikaalisti autonomisen liikkumisen tulevaisuutta. Heidän ratkaisunsa menevät monia nykyisiä itseohjaavia robottiajoneuvoja paljon pidemmälle. Autoissa ei ole edes perinteistä tuulilasia ja toimintaa ohjataan it-verkon kautta keskitetysti. Antureita on runsaasti ja erityinen Halo-näyttö matkustajille.
Ajoneuvo seuraa ja monitoroi ympäristöään anturi- ja kamerajärjestelmällään, jolloin se kykenee välttämään konfliktitilanteet ja törmäykset muiden tienkäyttäjien kanssa. Vision Urbaneticin keulassa on suuri näyttöruutu, jolla ajoneuvo tiedottaa jalankulkijoille havainneensa heidät ja esimerkiksi antavansa tietä kadunylitystä varten.
Mercedes Benzin ideoima Vision Urbanetic perustuu autonomiseen, itseohjaavaan ja sähkötoimiseen alustaan, jonka kuljetusmoduuli voidaan vaihtaa käyttötarkoituksen mukaan.
Alustan päälle asennettava moduuli voidaan vaihtaa tarpeen mukaiseksi käsin tai automaattisesti. Jälkimmäisessä tapauksessa vaihtoaika on vain muutamia minuutteja.
Alusta sisältää kaikki ajamiseen vaadittavat komponentit, joten se voidaan lähettää seuraavaan kohteeseensa myös tyhjänä ilman kuljetusmoduulia.
Matkustajakäytössä tilaa on 12 ihmiselle (8 istuma- ja 4 seisomapaikkaa). Matka- sekä kohdeinformaatiota heille välitetään 360 asteen laajakuvaisella halonäytöllä, joka kattaa koko moduulin sisäkaton.
”Vision Urbanetic on kokonaan uusi liikkumisratkaisu älykkäisiin kaupunkiympäristöihin, joissa jo ajetaan tason 5 autonomisilla ajoneuvoilla tai joihin aiotaan perustaa vain robottiajoneuvoille sallittuja vyöhykkeitä”, pääjohtaja Mercedes-Benz Vansin pääjohtaja Volker Mornhinweg linjaa.
Tavarakuljetuksissa moduuli voidaan varustaa myös täysautomaattisella tavaran käsittely- ja toimitusjärjestelmällä, jolloin se sopii mainiosti ”viimeisten kilometrien” kuljetustarpeisiin kaupunkialueilla. Kuljetusmoduuli voi toimia esimerkiksi toimituksia kotioville hoitavien droni-pakettilennokkien lähetysalustana ja tukikohtana.
Vision Urbanetic on osa IT-infrastruktuuria, joka analysoi kuljetusten kysyntää ja tarjontaa reaaliajassa tietyllä alueella. Järjestelmä on Mercedes-Benzin mukaan myös oppiva, ja kykenee sen perusteella sopeutumaan ja reagoimaan tuleviin kuljetustarpeisiin.
Uusimmat teknologiauutiset kätevästi uutiskirjeessä – kerran kuukaudessa. (LINKKI)
LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA
Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi!
https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/1_2018/
https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/2_2016/