Adobe on tuomassa tekoälyyn perustuvan Virtual Analyst -analyytikkopalvelun, jonka luvataan löytävän yritysten tietomassoista aivan uutta merkityksellistä tietoa. Datamassaa on jo niin paljon, että ihmisten työaika ei enää riitä kaiken tiedon läpikäymiseen. Adoben tietojen mukaan palvelu voisi tehdä jopa sadan tutkijan työt.
Yrityksiin virtaa nykyään kasvavasti dataa muun muassa yritysten nettisivuilta ja mobiilisovelluksista, äänitunnistuksesta ja lisätystä todellisuudesta. Lisäksi tulevaisuuden esineiden internet tulee lisäämään edelleen yritysten analysoitavan tiedon määrää.
Ratkaisuksi Adobe tarjoaa virtuaalianalyytikon. Palvelu perustuu yrityksen Sensei-nimiseen tekoäly- ja koneoppimisteknologiaan. Se tehostaa Adoben mukaan selvästi analysointia yrityksissä.
’’Eräs meitä testeissä auttanut globaali yritys kertoi virtuaalianalyytikon vastaavan sadan työntekijän tutkimustyötä’’, kertoo Adobe Analyticsin tuotekehityksestä vastaava johtaja John Bates.
”Olemme käyttäneet virtuaalianalyytikkoa jo pitkään ja testanneet sitä aidolla asiakasdatalla vuosien ajan. Näin olemme varmistuneet, että se pystyy ratkomaan tosielämän ongelmia’’, sanoo Adoben Bates. Silti hänen mukaansa ollaan vielä kehitystyön alussa.
Lisää: Adoben Virtual Analyst (LINKKI) ja Sensei (LINKKI)
Kuvituskuva: Shutterstock