Suomalainen Matolog esittelee huomenna Helsingissä alkavilla FinnBuild-messuilla kaksi uutta IoT-ratkaisua rakentamisen tehokkuuden ja asumisterveyden parantamiseksi. Toinen mittaa betonivalun kosteutta ja toinen nuuhkii hometta.
Molemmat Matologin anturit käyttävät siirtoverkkonaan Digitan LoRaWAN-verkkoa, jolla mittaustiedot saadaan suoraan anturista pilveen. Yrityksellä on FinnBuildissa esillä betonin sisään upotettava betonianturi, josta on jo patenttihakemus vetämässä.
Cure-betonianturin kaverina on pilvessä toteutettuna kypsyysmalli, joka arvioi lujuuskehitystä. Myös kypsyysmalli sisältyy Matolog-anturin hintaan, tai se on saatavilla erillisenä SaaS-palveluna.
Betonianturilla seurataan reaaliaikaisesti betonin kovettumista, kuivumista sekä käytön aikaista kostumista. Pilvipalvelussa toteutetun betonin kypsyysmallin avulla voidaan arvioida betonin lujuuden kehitystä ja näin optimoida betonivalun jälkeisen muotin purun ajankohtaa sekä valvoa valun lämpötilaa halkeilun tai jäätymisen estämiseksi.
Palvelu ilmoittaa myös, milloin betoni on riittävän kuivaa pinnoitettavaksi. Rakentamisen jälkeen Matologin betonianturi varoittaa myös mahdollisesta käytönaikaisesta vesivahingosta. Anturi sijoitetaan valuun eikä siitä jää pintaan mitään näkyviin. Ratkaisu lähettää tietoa vielä noin yhden metrin syvyydestä.
Toinen uutuus on homeanturi, joka perustuu dynaamiseen homemalliin, joka arvioi homeen kasvun olosuhteita ja ennustaa homeen kasvua.
Yrityksen homemalli on jatkokehitetty VTT:n ja TTY:n homemallista, koska alkuperäinen homemalli pätee vain staattisissa olosuhteissa (vakio lämpötila ja kosteus). Matolog-homemalli yleistää sen toimimaan myös todellisuutta vastaavissa vaihtelevissa lämpötila- ja kosteusolosuhteissa.
Uusi homemalli sisältyy elinikäisenä käyttöoikeutena anturiin. Tämän lisäksi homemalli on saatavilla erillisenä SaaS-palveluna, jolloin sitä voidaan käyttää myös minkä tahansa antureiden kanssa ja integroida yrityksen omiin järjestelmiin.
Uusien IoT-antureiden myötä Matologin liiketoimintamme luonne on myös muuttunut siten, että yritys keskittyy käytännössä kokonaan B2B-liiketoimintaan, kuluttajapuolen jäätyä yrityksen käytännössä pois.
Päivitetty 9.10.2018 mm. messujen ajankohtaa.
Uusimmat teknologiauutiset kätevästi uutiskirjeessä – kerran kuukaudessa. (LINKKI)
LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA
Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi!