Suomalaisten innostus tuoreimpaan teknologiaan nousee esiin markkinointiyhtiö Dentsu Aegis Networkin Consumer Connection System (CCS) -selvityksessä. Näin Black Friday -ostohysterian kynnyksellä, selvitys paljastaa suomalaisten olevan kiinnostuneita kännyköiden ja tablettien lisäksi puettavasta elektroniikasta ja puheohjattavista virtuaaliassistentteistä.
Silti suosituimpia hankintakohteita ovat perinteinen lista eli puhelimet, tietokoneet ja tabletit. Mobiililaitteissa suomalaisten suosikkina säilyvät Android-laitteet, joista Samsung on suosituin puhelinmerkki. 31 prosenttia suomalaisista käyttää Samsungia, kakkosena tulee Applen iPhone 19 prosentilla.
Uudesta älypuhelimesta haaveilevat erityisesti nuorimmat, 15-24-vuotiaat, mutta myös 35-44-vuotiaat. Nuorille miehille uusimman puhelinmallin omistaminen on selvuityksen mukaan kaikkein tärkeintä.
Tablettitietokoneissa on kehitys mennyt eteenpäin. ’’Tabletti on muotoutunut vanhemman ikäryhmän laitteeksi. Sen ostamista harkitsevat erityisesti 55-64-vuotiaat suomalaiset’’, Dentsu Aegis Networkin tutkimuspäällikkö Maria Riala kertoo.
Uudesta tietokoneesta haaveillaan useissa ikäryhmissä, kuten 25-34-vuotiaissa ja 55-64-vuotiaissa. ’’Kaikkein nuorimmat keskittyvät hoitamaan asioitaan jo pelkällä älypuhelimella’’, Riala kertoo
Uutena alueena esille nousivat puheohjatut virtuaaliset assistentit, kuten Amazon Echo ja Google Home. Ne ovat hiljalleen löytämässä tietään myös suomalaisten koteihin. Silti vasta kolmella prosentilla suomalaisista oli puheohjatava virtuaaliassistentti kotonaan. Sellaisen hankkimista harkitsee nelisen prosenttia tutkituista.
Virtuaalitodellisuuslaitteissa, eli VR-laseissa on hieman suurempi ostopotentiaali: viidellä prosentilla suomalaisista on tällainen laite ja kuusi prosenttia harkitsee niiden ostamista. Muita puettavia älylaitteita, kuten Apple Watch -kelloja ja Fitbit-tyyppisiä aktiivisuusmittareita, suomalaiset käyttävät selvästi enemmän. Jo 11 prosentia suomalaisista käyttää jonkinlaista puettavaa älylaitetta.
Eniten uuden puettavan älylaitteen hankkimista harkitsivat kaksi hyvin erilaista ikäryhmää: 15-24-vuotiaat (10 %) ja 55-64-vuotiaat (8 %) . Suurin älylaitteiden käyttäjäjoukko löytyy kuitenkin 35-44-vuotiaista, joista 17 prosenttia käyttää jonkinlaista puettavaa laitetta.
Selvityksessä miehet ja alle 45-vuotiaat ovat myös ylipäätään kaikkein kiinnostuneimpia teknologiasta. Miehet pitävät itseään Dentsu Aegis Networkin tutkimuspäällikkö Maria Rialan mukaan teknologia-asiantuntijoina kolme kertaa naisia enemmän.
Teknologia ei ole kuitenkaan selvityksen mukaan aivan kaikille suomalaisille itsetarkoitus, ja tutkituista 25-34-vuotiaat kokevat vahvimmin tarvetta irtautua joskus teknologiasta: ikäryhmästä peräti 61 prosenttia kokee tämän tärkeäksi. Naisille tämä on hieman tärkeämpää kuin miehille.
Taustaa: Dentsu Aegis Network on globaali markkinointialan konserni. Yhtiön tekemässä markkinatutkimuksessa kysyttiin 15-74-vuotiailta suomalaisilta (N = +5 300) minkälaisia teknisiä laitteita he harkitsevat ostettaviksi seuraavan 12 kuukauden aikana.
Kuva: Amazon
Tärkeimmät teknologiauutiset kätevästi myös uutiskirjeenä! Tilaa (LINKKI)
LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA
Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta!
https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/2_2018/