Yhdysvaltalaisen Caltechin, Jet Propulsion Laboratoryn, sekä Honda Research Instituten ja Berkeley Labin tutkijat ovat kehitelleet kahdeksan kertaa tehokkaamman akkurakenteen. Uutuus perustuu fluoridiin eli negatiivisesti varautuneeseen muotoon fluorista.
1970-luvulla tutkijat yrittivät luoda ladattavia fluoridiakkuja kiinteillä komponenteilla, mutta kiinteät akut toimivat vain korkeissa lämpötiloissa, mikä tekee niistä epäkäytännöllistä jokapäiväiseen käyttöön.
Uudessa tutkimuksessa löydettiin tapa toteuttaa fluoridiakku nestemäisten komponenttien avulla – ja nestemäiset paristot toimivat helposti huoneenlämmössä. Avain fluoridiparistojen toimimiseen löytyi elektrolyyttisnesteestä, jota kutsutaan bis (2,2,2-trifluorietyyli) eetteriksi tai BTFE:ksi. Tämä liuotin auttaa pitämään fluoridi-ionin vakaana niin, että se voi siirtää elektroneja edestakaisin akussa.
”Fluoridiakut voivat antaa tehoa jopa kahdeksan kertaa pidempään kuin nykyään käytössä olevat akut mutta fluoridin kanssa on haastavaa toimia koska se on niin syövyttävää ja reaktiivista”, kertoo Robert Grubbs, Caltechin kemian professori ja vuoden 2005 kemian Nobel-palkittu.
Lisää: Nanobitteja.fi (LINKKI), Caltechin (LINKKI) ja Purduen tiedoteuutinen (LINKKI) sekä tutkijoiden The Science-lehden tiedeartikkeli (LINKKI)
Kuvat: Brett Savoie/Purdue University
Tärkeimmät teknologiauutiset kätevästi myös uutiskirjeenä! Tilaa (LINKKI)
LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA
Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta!
https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/2_2018