Liikennevirasto ja Tieto kokeilivat keväällä Espoossa tekoälyn ja uudenlaisten optisten LiDAR-tutkien käyttöä liikennevirtojen analysoinnissa. Molemmat tekniikat voivat jatkossa tuoda uusia mahdollisuuksia turvallisen tienpidon helpottamiseksi. Videokameravalvonta on silti edelleen taloudellisesti kustannustehokkainta.
Liikenneviraston ja Tiedon kokeilu toteutettiin Espoon Leppävaarassa sijaitsevassa Mestarintunnelissa. Tunneliin asennettiin videokameroiden rinnalle LiDAR (Light detection and ranging) -lasertutka, jonka käyttökelpoisuutta haluttiin testata videokameroiden tuottamaan materiaaliin. Varsinkin kun LiDAR-teknologian oletetaan yleistyvän pian ja samalla hintojen laskiessa muun muassa tulevien autonomisten autojen ansiosta.
LiDAR-mittausteknologia perustuu kohteen valaisemiseen laser-valopulsseilla. Kohteeseen osuessaan valo heijastuu takaisin mittauslaitteeseen. Valon takaisinheijastumiseen kuluvan ajan sekä takaisinheijastuneen valon aallonpituuden avulla voidaan muodostaa lopulta kolmiulotteisen kuvan, jossa kohde esitetään pistepilvenä. Kaikki pilven pisteiden sijainti on määritelty x-y-z-koordinaatistossa.
Videokuvaan verrattuna LiDAR tuottaa Liikenneviraston raportin mukaan helposti tulkittavaa kolmiulotteista informaatiota pistepilven muodossa.
Videokuvaan verrattuna uudenlaisten LiDAR-teknologian etuna on sen toimintavarmuus erilaisissa valaistusolosuhteissa, sillä itse laservalopulssin tuottava LiDAR-teknologia toimii luotettavasti myös hämärässä.
Silti kamerapohjainen ratkaisu on Liikenneviraston mukaan edelleen kustannustehokkain. Kalleuden lisäksi nykyiset LiDARit pystyvät havainnoimaan kohteita maksimissaan n. 70 metrin etäisyydeltä.
’’Markkinoita kuitenkin seurataan jatkuvasti ja uusien teknologioiden avulla pyritään hakemaan uusia mahdollisuuksia sekä kustannustehokkuutta” sanoo tieasiantuntija Kalle Ruottinen Liikennevirastosta.
Kokeilu osoitti kuitenkin, että tekoälyn avulla voidaan analysoida liikennevirtaa ja tuottaa reaaliaikaista tietoa liikenneturvallisuuden tueksi ilman merkittäviä lisäkustannuksia. Projektilla oli käytössään runsaasti normaalista liikennevirrasta kerättyä dataa. Poikkeustilanteita mittausajanjaksolle osui kuitenkin vain vähäinen määrä, mikä vaikeutti tekoälyratkaisun kehittämistä.
Lisää: Liikenneviraston aloitusdokumentit projektista (LINKKI), Liikenneviraston ja Tiedon loppuraportti mm. tekoälystä ja LiDAR-tekniikasta (LINKKI, pdf) ja Unikien esityskalvot LiDAR-osuudesta (LINKKI, pdf).
Kuvituskuva: Velodynen VLP-16 lasertutka.
Tärkeimmät teknologiauutiset kätevästi myös uutiskirjeenä! Tilaa (LINKKI)
LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA
Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta!
https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/2_2018