Ensimmäiset aurinkokennot ideoitiin autojen katolle jo pari vuosikymmentä sitten, mutta nyt Hyundai on kehittänyt läpinäkyvän aurinkokennon, joka voidaan asentaa auton katoksi tai konepelliksi. Uutuus on esillä Las Vegasin CES-messuilla.
Hyundai kehittää autojen katolle tai koriin sijoitettuja aurinkopaneeleita, joiden avulla voidaan ladata auton akkuja. Täyssähköautojen ja hybridien lisäksi paneeleilla voidaan ladata nykyistenkin polttomoottoriautojen akkuja polttoaineen kulutuksen vähentämiseksi.
Läpinäkyvien aurinkokennojen lisäksi Hyundai kehittää jo ensimmäisen sukupolven piikennokattoja, toisen sukupolven osittain läpinäkyviä aurinkokattoja sekä kolmannen sukupolven kevytrakenteisia ajoneuvon koripinnoille, esimerkiksi konepeltiin sijoitettavia aurinkopaneeleita.
Ensimmäisen sukupolven latausjärjestelmä voidaan asentaa hybridiautoihin, ja se sisältää katolle sijoitettuja sarjatuotettuja piikiekoista valmistettuja aurinkopaneeleita. Järjestelmän avulla 30–60 prosenttia akun kapasiteetista latautuu vuorokaudessa, sää- ja ympäristöolosuhteista riippuen.
Toisen sukupolven aurinkokattoa käyttävä ratkaisu hyödyntää läpikuultavia aurinkopaneeleita, joiden ansiosta matkustamosta saadaan valoisampi. Kolmannen sukupolven kevytrakenteinen aurinkokennojärjestelmä on parhaillaan pilotointivaiheessa käytettäväksi tulevaisuuden ympäristöystävällisissä autoissa.
Uusien aurinkokennojen avulla voidaan laskea myös CO2-päästöjä, joten autot täyttävät entistä paremmin tiukentuvat CO2-päästöjä säätelevät ympäristömääräykset. Hyundai aikoo esitellä ensimmäiset kaupalliset aurinkoenergiajärjestelmillä varustetut autot vuoden 2019 jälkeen.
Lisää: Hyundain autoihin kehitetyistä uutuustekniikoista (LINKKI)