Sähkö- ja hybridiautojen akut kierrätykseen – myös uusiokäyttöön

Sähköautojen uskotaan yleistyvän lähivuosina, joten niiden akustot ovat tulossa kierrätyksen piiriin. ELY-keskus on hyväksynyt Suomen Autokierrätys Oy:n sähkö- ja hybridiautojen akkujen keräyksestä ja kierrätyksestä vastaavaksi tuottajayhteisöksi.

Ajovoima-akkujen jätehuoltojärjestelmää on valmisteltu jo useiden vuosien ajan.  Tosin sähkö- ja hybridiautojen keräys- ja kierrätysjärjestelmä on ollut jo pitkään olemassa.

’’Nyt uutena on perustettu kierrätysjärjestelmä myös näiden sisältämille ajovoima-akuille’’, kertoo Arto Silvennoinen Suomen Autokierrätys Oy:stä.

Ajovoima-akut poikkeavat perinteisistä autojen käynnistysakuista, sillä ne ovat merkittävästi kalliimpia, osa painaa jopa 400 kiloa, ja niissä on monen sadan voltin jännite.

Latausten purkaminen on vaarallista työtä, jossa on noudatettava sähköturvallisuusmääräyksiä ja siksi akkujen käsittely vaatiikin henkilökunnan koulutuksen.

Elinkaarensa päässä olevien ja vikaantuneiden ajovoima-akkujen vastaanottopisteitä ovat valtuutetut automerkkihuollot sekä Suomen Autokierrätyksen romuajoneuvojen vastaanottopisteet, yhteensä noin 760 vastaanottopistettä.

Merkkihuollot ovat pääasiallinen vastaanottopiste niille akuille, jotka tulevat elinkaarensa päähän ajoneuvon käytön aikana. Romuajoneuvojen vastaanottopisteet puolestaan vastaanottavat ajovoima-akkuja lähinnä kierrätettäväksi tulevista elinkaarensa päässä olevista sähkö- ja hybridiautoista.

Toistaiseksi akkuja on palautunut kierrätykseen vuosittain vain joitakin kappaleita, mutta tulevaisuudessa autojen lisääntyessä myös akkujen määrien odotetaan luonnollisesti kasvavan, toteaa ylitarkastaja Johanna Alakerttula Pirkanmaan ELY-keskuksesta.

Uudelleenkäyttö, hyödyntäminen ja muu jätehuolto

Käytöstä poistetuille akuille tehdään aina kuntoarvio. Tehtaalle palautuneet akut pyritään kunnostamaan käytettäväksi uudelleen ajovoima-akkuina tai hyödyntämään muussa käytössä.

Joissain tapauksissa akku on mahdollista kunnostaa uudelleenkäyttöön merkkihuollossa. Akut, jotka eivät kelpaa kunnostukseen, kierrätetään. Tuottajayhteisön käyttämien operaattorien kierrätysprosessit ovat lainsäädännön mukaisia.

Jätelain mukaan sähkö- ja hybridiautojen sekä niihin asennettavien ajovoima-akkujen maahantuojat vastaavat akkujen jätehuollon järjestämisestä ja kustannuksista. Tätä vastuuta kutsutaan tuottajavastuuksi.

Suomen Autokierrätys Oy vastaa ajovoima-akkujen tuottajavastuuvelvoitteiden hoitamisesta jäseneksi liittyneiden maahantuojien puolesta. Tavanomaisten lyijyakkujen tuottajayhteisönä jatkaa aiempaan tapaan Akkukierrätys Pb Oy.

Kuvituskuva: Volkswagen

Tärkeimmät teknologiauutiset kätevästi myös uutiskirjeenä! Tilaa (LINKKI)

LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta!

https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/2_2018