Sähköautojen lisäksi pienet sähkökäyttöiset liikkumisvälineet, kuten sähköpyörät ja -skootterit ovat jo tarjolla, mutta sähköä on testattu myös lentokoneiden ja laivojen liikuttamiseen. Eniten paukkuja pitää siksi edelleen pistää keveän ja tehokkaan akkutekniikan kehittämiseen.
Sähköenergian uskotaan jo mullistavan tulevaisuudessa liikkumisen robottiautojen rinnalla : sähköautot ja -bussit ovat jo tätä päivää rajoitetusti, mutta hallituksen tavoitteena on saada Suomeen 250 000 sähköautoa vuoteen 2030 mennessä. Avainasemassa ovat akut, mutta niiden kehittämiseen tarvitaan edelleen lisää panoksia.
Pienemmistä sähkökäyttöisistä liikkumisvälineistä markkinoilla on tarjolla muun muassa potkulautoja, tasapainolautoja ja polkupyöriä. Suosituksi tullut sähköpolkupyörä mahdollistaa liikkumisen myös ihmisille, jotka eivät ole fyysisesti niin hyvässä kunnossa.
’’Pienikokoiset ja pieneen tilaan menevät sähkökäyttöiset liikennevälineet ovat oivia käytettäväksi liityntäliikenteessä. Silloin sähkökulkimella voisi hurauttaa kotoa esimerkiksi juna- tai bussipysäkille ja nousta välineen kanssa kyytiin’’, visioi Vattenfallin energia-asiantuntija Malkus Lindroos.
Laajemmin sähkön käyttö laivoissa ja lentokoneissa on kokeiluasteella, mutta tekniikkaa kehitetään jo Suomessa. Esimerkiksi Malmin lentokentällä on käytössä Suomen ensimmäinen sähkökäyttöinen pienkone. Tulevaisuudessa tavarakuljetusten sähköistäminen olisi toivottavaa myös ainakin keskustojen osalta.
Aloituskuva: Akkutieto.fi (LINKKI)
Lisää: Aiempia sähköajoneuvouutisia Uusiteknologia.fi:ssä (LINKKI)
Tärkeimmät teknologiauutiset kätevästi myös uutiskirjeenä! Tilaa (LINKKI)
LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA
Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta!
https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/2_2018