Vaikka siirtyminen perinteisestä CAN 2.0 automaatioväyläprotokollasta uuteen CAN Flexible Data Rate -versioon on vasta aluillaan, miettivät jo autojen väylätekniikoiden standardoijat seuraavaa XL-kehitysaskelta. Uutuus on tulossa käyttöön 2020-luvulla autojen tutkiin ja eCALL-järjestelmiin.
Automaatioaluen CAN-järjestö CiA (CAN in Automation) on perustanut uuden CAN XL Special Interest Groupin (SIG) -ryhmän, jossa kehiteään jo seuraavaa autojen ja automaation CAN-protokollaa.
Aiheesta järjestettiin viime vuoden lopulla ideointikokous, jossa oli mukana kaikki tärkeimmät alueen piirivalmistajat ja järjestelmäintegraattorit.
Uuden tulevan CAN XL-tiedonsiirtokerros on tarkoitettu sopimaan myös TCP/IP-viestintään, esimerkiksi autojen uusimpiin tutka-antureihin ja eCall-hälytysjärjestelmiin.
Viime vuoden lopun kehittäjätapahtumassa SIG-yhteisön asiantuntijat pyysivät CAN XL -protokollalta erityisesti yhteensopivuutta CAN FD:n kanssa. Uuden protokollana pitäisi tarjota vähintään kymmenen megabitin sekuntinopeutta ja silti säilyä mahdollisimman yksinkertaisena rakenteeltaan.
Uudessa CAN XL -protokollassa tuetaan tietojen mukaan vain yhtä kehysmuotoa, jossa on 11-bittinen prioriteettitunniste. Jos CAN XL-tiedonsiirtokerros standardointi saadaan onnistumaan nopeasti niin ensimmäisiä yhteensopivuuskokeita voidaan laitteiden välillä tehdä jo 2020-luvun alkupuolella
LISÄÄ: CiA (LINKKI) ja järjestön tiedote (LINKKI)
Kuvituskuva: Rohde & Schwarz
Tärkeimmät teknologiauutiset kätevästi myös uutiskirjeenä! Tilaa (LINKKI)
LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA
Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta!
https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/2_2018