Polestar on Volvon ja kiinalaisen Zhejiangin omistama sähköautomerkki, jolla yritykset pyrkivät kisaamaan autonvalmistaja Teslan kanssa. Uusin Polestar 2 esitellään Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa, jossa ovat esillä myös kaikkien muidenkin valmistajien sähköautomallit. Katso videolta miten uudenlainen sähköurheiluauto rakentuu.
Tuleva Polestar 2 hyötyy teknisistä synergioista Volvo Carsin kanssa ja merkittävistä mittakaavaeduista. Niiden mukaan synergiat antavat yritykselle mahdollisuuden suunnitella ja valmistaa uudentyyppisiä sähköurheiluautoja.
Maaliskuussa esiteltävä Polestar 2 on uusi täyssähköinen fastback-malli, joka on tarkoitettu Tesla 3:n tyylisten kompaktien premium-sähköautojen segmenttiin. Autossa on kaksi sähkömoottoria ja 78 kWh:n akkukapasiteetti.
Polestar 2 -auton nelivetoinen sähköinen voimansiirto kehittää tehoa 300 kW (408 hv) ja vääntöä 660 Nm. Kiihtyvyys 0–100 km/h on alle viisi sekuntia.Kahdestakymmenestäseitsemästä moduulista koostuva akusto on integroitu alustaan, mikä edesauttaa jäykkyyttä ja vaimentaa melua ja tärinää. Volvon kompaktille modulaariselle alustalle (CMA) perustuva tekniikka mahdollistaa jopa 500 kilometrin toimintasäteen.
Polestarin roolia Volvo Car Groupin teknologisena keihäänkärkenä korostaa Polestar 2:n Android-pohjainen tieto- ja viihdejärjestelmä.
Auton toimintojen lisäksi se tuo sulautetut Googlen palvelut ja ääniohjauksen. Auton keskustana on 11 tuumainen kosketusnäyttö. Autossa on Phone-as-Key -tunnistus, joka mahdollistaa auton jakamisen. Se osaa myös havaita lähestyvän kuljettajan.
Älykkäät kännykkätoiminnot ja suurennettu mittaristografiikka, antavat kuljettajan halutessaan nähdä latauksen tilan ja auton toimintasäteen jopa ennen ohjaamoon astumista.
Auton luvataan osaavan myös ennakoida kuljettajan aikeet ja tehdä valmistelut liikkeelle lähtöä varten.
Uuden Polestar 2-malliston ohjehinnaksi ilmoitetaan Saksan markkinoilla 39 900 euroa veroineen mutta ensimmäisistä lanseerausversioiden hinta on 59 900 euroa. Muiden maiden lopulliset hinnat riippuvat paljolti kunkin maan verotuskäytännöistä.
Polestar aloitti toimintansa pienemmällä Polestar 1 -mallilla. Se on GT-tason sähköhybridi, joka kehittää 600 hevosvoimaa tehoa ja 1 000 Nm vääntöä. Tulevaisuudessa yritys lupaa tuoda myös uuden 2-sarjan lisäksi täyssähkökatumaasturi Polestar 3:n. Polestarin tekniikkaa dhyödynnetään myös emoyhtiö Volvo -autoissa. Esimerkiksi Volvo S60 T8 Polestar Engineered -malli sisältää Polestarin suunnittelemia komponentteja ja ohjausratkaisuja.
Lisää: Video Polestar 2:n teknisistä ratkaisuista (LINKKI, MP4-muodossa)