Maailmassa on yli 1.000.000.000 ostoskärryä ja helsinkiläinen Smartcart-yhtiö aikoo digitalisoida ne kaikki, ainakin jos se on heistä kiinni. Yritys tuottaa uudenlaisia tabletilla ja langattomilla yhteyksillä varustettuja älykärryjä. Niitä on nyt käytössä vasta Suomessa ja Etelä-Amerikassa.
Smartcartin älykärryt ovat varustettuja itselatautuvilla tableteilla, jotka käyttöliittymän ja viivakoodilukijan kautta yhdistävät asiakkaan ruokakaupan digitaaliseen järjestelmään.
Asiakas lataa esimerkiksi digitaalisen ostolistansa kärryyn, joka opastaa hänet löytämään tavarat marketin hyllyistä. Viivakoodinlukija antaa tuotetiedot sekä hinnan ja toimii samalla itsepalvelukassana, antaen asiakkaalle mahdollisuuden maksaa ostokset suoraan kärryyn ja välttää kassajonot.
Uudenlaiset älykärryt tuottavat yrityksen mukaan kaupalle myös dataa asiakaskäyttäytymisestä esimerkiksi myynnin tehostamiseen ja palveluiden parantamiseen. Ne ovatkinolla ainoita keinoja kivijalkakauppojen kisata kovassa nosteessa olevien nettikauppojen kanssa.
’’Nyt on kivijalan korkea aika iskeä takaisin ja puolustaa markkinaosuuttaan; ottamalla käyttöön uusia innovaatioita ja kehittämällä asiakaspalveluaan entisestään”, sanoo Smartcart Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja Petteri Heiman.
Yrityksen älykärryjä löytyy jo 100 suomalaisesta supermarketista kuudessakymmenessä kaupungissa, sekä Etelä-Amerikan Paraguayn johtavan vähittäiskauppaketjun Superseisin myymälöistä.
Helsinkiläinen startup-yritys aloitti toimintansa viisi vuotta sitten ja tuote tuli markkinoille kaksi vuotta sitten. Nyt yritys on nyt keräämässä 1,5 miljoonaa euroa uutta rahoitusta kansainväliseen laajentumiseen.