Ruotsalainen, nykyisin kiinalaisomisteinen Volvon autoteollisuus haluaa profiloitua edelleen uusien turvallisuusjärjestelmien kehittäjänä. Yritys esitteli eilen joukon uusia tekniikoita, jotka voivat puuttua päihtyneenä ajamiseen tai keskittymisen herpaantumiseen ja enimmäisnopeuteen.
Yhdessä nämä kolme osatekijää muodostavat suurimmat turvaelementit Volvon visiossa, jonka mukaan tulevaisuudessa autoissa ei tapahtuisi turhia liikennekuolemia.
Ylinopeuden lisäksi päihtyneenä ajaminen ja keskittymisen herpaantuminen ovat tärkeimmät ongelmat liikenneturvallisuudessa. Niitä Volvo pyrkii ehkäisemään asentamalla autoihin kameroita ja muita tunnistimia.
Uudet kamerajärjestelmät Ne tarkkailevat kuljettajaa ja antavat auton puuttua tilanteeseen, jos selkeästi päihtynyt tai huonosti keskittynyt kuljettaja ei reagoi varoitussignaaleihin ja on vaarassa aiheuttaa vakavaan loukkaantumiseen tai kuolemaan johtavan onnettomuuden.
Esimerkkejä tällaisesta käytöksestä ovat pidempikestoinen täydellinen ohjaamattomuus, pidempään kiinni olevat silmät tai maantiestä irti oleva katse sekä huomattava heilahtelu kaistoilla tai erityisen hitaat reaktioajat.
Volvo ottaa käyttöön kamerat kaikissa Volvo -malleissa seuraavan sukupolven SPA2-alustaa käyttävissä autoissa 2020-luvun alkupuolelta lähtien. Lisätietoja kameroiden määrästä ja niiden sijoittelusta matkustamossa annetaan myöhemmin.
Uusin ilmoitus on jatkoa Volvon päätökselle rajoittaa kaikkien autojensa huippunopeudeksi 180 km/h mallivuodesta 2021 alkaen. Tällä halutaan lähettää voimakas viesti ylinopeuden vaaroista.
Lisää: Volvon uusien turvatekniikoiden esittelyvideot (LINKKI)
TAUSTAA: Ruotsalainen Volvo on ollutvuodesta 2010 alkaen kiinalaisen Zhejiang Geely Holdingin (Geely Holding) omistuksessa. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat edelleen Göteborgissa, Ruotsissa. Yhtiön päätuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia) sekä Chengdussa ja Daqingissa (Kiina), ja moottorit valmistetaan Skövdessä (Ruotsi) ja Zhangjiakoussa (Kiina) ja korikomponentit Olofströmissä (Ruotsi). Volvolla oli vuonna 2017 keskimäärin noin 38 000 kokopäiväistä työntekijää.
Tärkeimmät teknologiauutiset kätevästi myös uutiskirjeenä! Tilaa (LINKKI)
LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA
Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta!
https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/2_2018/