Vaasalainen TK Engineering kehittää Tampereen tulossa oleviin raitiovaunuihin telematiikkapohjaisen diagnostiikkajärjestelmän. Kehitystyö tehdään yhteistyössä Škoda-konserniin kuuluvan vaunuvalmistaja Transtechin kanssa Otamäessä.
Vaasalaisyrityksen dignostikkajärjestelmän tarkoituksena on kerätä tietoa raitiovaunun hajautetuista ohjausjärjestelmistä, esimerkiksi vaunun CAN-teknologian ja muiden tietoverkkojen kautta.
Järjestelmällä pyritään huomioimaan sen skaalautuvuus tulevaisuuteen niin lyhyellä kuin pitkälläkin aikavälillä. Kerättyä tietoa käytetään raitiovaunujen toimintavarmuuden parantamiseen ja matkustusmukavuutta lisäävien palveluiden luomiseen.
’’Tampereen raitiovaunuprojektissa sovellusympäristö on meille erittäin mieleinen ja mielenkiintoinen haaste. Tiivistämme tässä työssä eri aloilta keräämämme osaamisen ja hyödynnämme hyviksi havaittuja toimintatapoja’’ yrityksen toimitusjohtaja Timo Kesti kertoo.
Raitiovaunujen ylläpitodiagnostiikalla vaikutetaan raitiovaunun toimintavarmuuteen. Kerättyjen tietojen avulla ennakoidaan huoltotarpeet niin, että yllättävät varikkokäynnit saadaan minimoitua.
Otamäessä valmistettavat Skoda Transtechin raitiovaunut tulevat liikennöimään vuonna 2021 Tampereella käyttöön otettavalla rataverkolla.
Tampereen kaupunki tilasi jo papri vuotta sitten yhtiöltä jopa 65 vaunua, joista alkuuun yhdeksäntoista ForCity Smart Artic raitiovaunua. Niiden kauppahinta oli 104 miljoonaa euroa.
Vaunujen tuotanto aloitetaan Kajaanin Otanmäessä kuluvan vuoden aikana ja ensimmäisen raitiovaunun arvioidaan valmistuvan vuoden 2020 alussa. Raitiovaunuliikenne käynnistyy Tampereella vuonna 2021.
TAUSTAA: TK-Engineering on erikoistunut CAN-väyläpohjaisten ratkaisujen suunnitteluun, valmistukseen ja toimituksiin. He ovat mukana myös alueen standardoinnissa. Yrityksellä on toimintaa Vaasan lisäksi Tamperella. Työvoimaa on yhdeksän ja viime vuoden liikevaihto oli miljoona euroa.
Aloituskuva: Tampeelle tuleva Skoda Tranctechin raitiovaunu. Kuva: Idis Design / Tampereen kaupunki.