Euroopan unionissa on toukokuusta 2022 alkaen oltava kaikissa uusissa autoissa älykäs nopeusavustin ja kehittynyt hätäjarrutusjärjestelmä. Onnettomuustilanteen selvittämiseen autoihin tulee ns. tallentava musta laatikko.
Euroopan parlamentti hakee tieliikenteestä turvallisuutta uusiin autoihin asennettavan teknologian avulla. Niitä tulee niin henkilö- ja pakettiautoihin kuin rekkoihin ja linja-autoihin. Niiden avulla haetaan lisäturvaa pyöräilijöille ja jalankulkijoille .
Uusissa ajoneuvoissa on toukokuusta 2022 alkaen oltava turvalaitteina mm. älykäs nopeusavustin ja kehittynyt hätäjarrutusjärjestelmä. kuljettajan väsymyksen ja tarkkaavaisuuden varoitusjärjestelmä, peruutustutka ja onnettomuustietotallennin eli ns. musta laatikko.
Älykkään nopeusavustinjärjestelmän on arvioitu voivan vähentää kuolemantapauksia tieliikenteessä 20 prosentilla. Älykäs nopeusavustinjärjestelmä ilmoittaa karttojen ja liikennemerkkien perusteella kuljettajalle, kun nopeusrajoitus ylittyy. Järjestelmä ei ole varsinainen nopeudenrajoitin, sillä kuljettaja voi tarvittaessa ohittaa järjestelmän.
Henkilöautoissa ja kevyissä hyötyajoneuvoissa pitää olla kehittynyt hätäjarrutusjärjestelmä, joka on jo pakollinen pian myös rekoille ja linja-autoille, sekä hätätilanteiden kaistanpitojärjestelmä. Suurimman osan näistä järjestelmistä pitää olla käytössä uusissa automalleissa toukokuusta 2022 alkaen ja nykyisissä automalleissa toukokuusta 2024 alkaen.
Uusien sääntöjen myötä rekat ja linja-autot pitää suunnitella niin, että kaikkein haavoittuvimmat tienkäyttäjät kuten pyöräilijät ja jalankulkijat olisivat helpommin kuskien nähtävissä.
Rekkoihin ja linja-autoihin tulee asentaa edistyneitä järjestelmiä, joilla ”pienennetään niin hyvin kuin mahdollista kuljettajan edessä ja sivulla sijaitsevia sokeita pisteitä”.
Tämän suoran näkyvyyden teknologian tulisi olla käytössä uusissa rekka- ja linja-automalleissa marraskuusta 2025 alkaen ja nykyisissä malleissa marraskuusta 2028 alkaen.
Uusi liikennevälineiden turvalaiteasetus hyväksyttiin Euroopan parlamentissa äänin 578 puolesta, 30 vastaan ja 25 tyhjää. Euroopan Neuvoston pitää vielä hyväksyä uudet säännöt.
Kuva EU/EP
Lisää: Volvoihin kamera, joka valvoo kuljettajan kuntoa, Uusiteknologia 32.3.2019 (LINKKI)
Tärkeimmät teknologiauutiset kätevästi myös uutiskirjeenä! Tilaa (LINKKI)
LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA
Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta!
https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/1_2019/