Viihde-elektroniikan, kodin tietotekniikan, mobiilituotteiden sekä isojen ja pienten kodinkoneiden kysyntä kasvoi tammi-maaliskuussa 5,2 prosenttia verrattuna vastaavaan aikaan vuonna 2018, kertoo Elektroniikan Tukkukauppiaiden uusin alkuvuoden kodintekniikkaindeksi.
Televisiosta katsotaan yhä useammin suoratoistopalveluiden ohjelmia, jotka näkyvät parhaimmillaan 4k-tarkkuudella. 4k UltraHD -televisioiden myynti kasvoi 10,1 prosenttia. ’’Alkuvuonna ostetuista televisioista 83,2 prosenttia oli 4k UHD -malleja’’, kertoo ETK ry:n elektroniikkajaoston puheenjohtaja Markus Nummisalo.
Sen sijaan kamerakaupan taantuma jatkui edelleen, vaikka peilittömien järjestelmäkameroiden myynti vilkastui, ja niiden suosio ohitti peilikamerat. Kamerakaupan lasku jatkui 9,1 prosentin vauhtia. Kasvuun ylsivät vain peilittömät järjestelmäkamerat (11,2 %). Kappalemäärissä mitattuna niiden osuus 55,5 prosenttia kaikista järjestelmäkameroista.
Soundbar-kaiuttimien ja kuulokkeiden suosio vahvassa kasvussa. Myynti nousi 31,7 prosenttia ja muiden kaiuttimien 62,2 prosenttia. Langattomat bluetooth-kaiuttimet ylsivät 19,2 prosentin kasvuun. Kuulokkeissa Tietokone- ja peliluurien myynti kasvoi 11,5 prosenttia ja hifi- ja mobiilikuulokkeiden peräti 30,7 prosenttia.
Älykellojen myynti kasvoi aiempaa nopeammin, alkuvuonna kasvua oli 92,2 prosenttia verrattuna alkuvuoteen 2018 ja älypuhelimia 3,7 prosenttia enemmän kuin samaan aikaan viime vuonna.
Puhelimissa tuli kuitenkin takapakkia. Niiden keskihinta laski 5, 6 prosenttia, joten myynti kääntyi 2,1 prosentin laskuun. Tablettien myynti kasvoi sen sijaan edelleen 11,1 ja tietokoneiden 4,2 prosenttia.
Kalusteliedet ja pesukoneet olivat isojen kodinkoneiden suurimmat nousijat ja uudet robotti-imurit vauhdittivat puolestaan pienten kodinkoneiden kauppaa. ”Pienten kodinkoneiden myynti nousi 17,2 prosenttia”, kertoo Lauri Paavola ETK ry:n Pienet kodinkoneet -jaostosta.
TAUSTAA: Elektroniikan Tukkukauppiaat ETK ry on kodintekniikka-alan kaupan elinkeinopoliittinen edunvalvontajärjestö. Vuonna 1925 perustetun järjestön jäsenyritykset harjoittavat kulutuselektroniikkatuotteiden ja kodinkoneiden valmistusta, maahantuontia ja/tai tukkukauppaa.
Kuvituskuva: LG