Telia esitteli tänään Helsingissä messukeskuksessa alkaneilla Kuljetus-Logistiikka-messuilla Connected Vehicle -palvelun, joka tuo älyn raskaaseen kalustoon ja auttaa muun muassa ekologisen ajotavan edistämisessä IoT-tekniikan avulla. Messuilla on esillä myös ensimmäiset sähkötoimiset autouutuudet ja kuljettajaa avustavaa robottitekniikkaa.
Telia on kehittänyt raskaan liikenteen toimijoille digitaalisen alustan, jonka päälle voidaan rakentaa uudentyyppisiä palveluita logistiikka-alalle. Telia Connected Vehicle -alusta perustuu Telian Fältcom-ratkaisuun, josta yhtiöllä on yli 20 vuoden kokemus julkisen liikenteen puolelta.
”Uuden palvelukokonaisuutemme kehittämisessä on ollut mukana useita logistiikka- ja palveluyrityksiä, kuten esimerkiksi Neste. Pyrimme heidän kanssaan luomaan alalle täysin uudenlaisia palveluita, jotka samanaikaisesti tehostavat toimintaa ja säästävät sekä kustannuksia että ympäristöä”, sanoo Telian IoT-myynnistä vastaava Kalle Mehtola.
Uudet verkkoteknologiat, kuten 5G, mahdollistavat uudenlaiset älyratkaisut esimerkiksi rekoissa ja varastoissa. Telia Connected Vehicle -palvelu tarjoaa merkkiriippumattoman IoT-ekosysteemin raskaan liikenteen optimointiin.
Ratkaisuun liitetyissä rekoissa jokaisella kuljettajalla on ohjaamossa yksi näyttö, jolta hän voi seurata reaaliaikaisesti muun muassa polttoaineen kulutusta ja saada ajoneuvoon ja ympäristöön liittyviä tietoja.
Uusia palveluita tuodaan logistiikka-alan toimijoille kattavan palveluekosysteemin kautta. Suurin osa Telian tarjoamista palveluista on IoT-pohjaisia ja ne saadaan päivitettyä pilven yli. Käyttöönotto on helppoa ja yksinkertaista.
Lauantaihin 11.5. Helsingin messukeskuksessa jatkuvilla Kuljetus-Logistiikka -2019 -messuilla on esillä uusimpien kuorma-automallien lisäksi uutta navigointi- ja ajotekniikoita.
Esimerkiksi Mercedes-Benx esittelee ensi kertaa messuilla puoliautomaattisen ajaminen mahdollistavaa tekniikkaa sarjavalmisteisessa kuorma-autossa Kamera- ja tutkaperusteinen järjestelmä osaa jarruttaa ja kiihdyttää sekä säilyttää etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon olosuhteiden salliessa. Active Drive Assist myös ohjaa autoa, pitää sen omalla ajokaistalla näkyvien kaistaviivojen välissä ja puuttuu kaistalta pois ajautumiseen vastaohjausliikkeellä.
Mercedes-Benzin messuosastolla tekee ensiesiintymisen myös täyssähköinen eVito-pakettiauto. Malli on vain näyttelyn ajan Suomessa, jonka jälkeen se palautuu Saksaan. Mercedes-Benz eViton Suomen lanseerausaikatauluun palataan syksyllä. Perusmallin eViton 1015 kilon kantavuus vastaa perinteisen dieselversion kuljetuskykyä.
Mukana tapahtumassa ovat myös muut alan merkittävimmät toimijat. Mukana ovat raskaankaluston Daf, Iveco, Man, Mercedes-Benz, Renault, Scania, Sisu ja Volvo. Pakettiautoista esillä ovat Citroën, Fiat, Ford, Mercedes-Benz, Nissan, Peugeot, Renault, Toyota ja Volkswagen. Lisäksi messuilla on suuri logistiikka-alue ja trukkien koeajoalue sekä paljon lisätarvikkeiden ja palveluita.
Pakettiautot sähköistyvät lähes henkilöautojen tahtiin
Autoalan tiedotuskeskuksen tekemän raportin mukaan noin kolmannes ensirekisteröitävistä pakettiautoista olisi vuonna jo 2030 sähkö- tai kaasukäyttöisiä. Ladattavien hybridien osuuden on arvioitu jäävän pienemmäksi kuin henkilöautokannassa.
Sähköistyminen etenee ennusteen nopeimmin vuosina 2025–2030 akkuteknologian kehittyessä ja akkujen valmistuskapasiteetin kasvaessa. Pakettiautojen käyttövoimamuutosta kiihdyttää autonvalmistajille asetettu hiilidioksidipäästöjen vähentämistavoite, jonka mukaan uusien pakettiautojen päästöjen on vuonna 2030 oltava 31 prosenttia vuoden 2021 tasoa alemmat. Sen sijaan Autoalan selvityksen mukaan kuorma-autojen päästöjen vähentämisessä uusiutuvalla dieselillä ja bio- ja maakaasulla on edelleen sähköä tärkeämpi rooli.
”Uusiutuvan dieselin merkitys kuorma-autojen päästöjen vähentämisessä on suuri, sillä sähkö ja kaasu yleistyvät vielä lähivuosina hitaasti”, korostaa toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta.
Kevyt- ja täyshybriditeknologia vähentää selvityksen mukaan ensi vuosikymmenellä dieselkuorma-autojen päästöjä ja parantaa kaluston energiatehokkuutta. Sähkökuorma-autojen hinta on silti edelleen yli kaksinkertainen perinteiseen dieseltekniikkaan verrattuna ja toimintasäteet jäävät raportin mukaan dieseliin ja kaasuun verrattuna vaatimattomiksi.
Linja-autoilla vaihtoehtoisten polttoaineiden osuus kasvaa selvästi nopeammin, sillä julkisen sektorin hankinnoissa painotetaan tulevina vuosina ensisijaisesti sähkökäyttöisten bussien hankintaa. Uutena ensirekisteröitävistä raskaista linja-autoista jo yli kolmanneksen arvioidaan vuonna 2025 kulkevan osittain tai kokonaan sähköllä.
Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan kaasu- ja sähkökäyttöisten kuorma- ja pakettiautojen yleistymistä voitaisiin lisätä merkittävästi määräaikaisella hankintatuella. Autoalan ehdottaman hankintatuen suuruus olisi painoluokasta riippuen kaasuautoilla 2 000–12 000 euroa ja sähköautoilla 4 000 – 20 000 euroa.
”Kaasu- ja sähkökäyttöisten kuorma- ja pakettiautojen hankintatuki olisi tehokkain keino raskaan kaluston käyttövoimapaletin laajentamiseen, sillä se tasaisi vielä toistaiseksi kalliimman teknologian hintaeroa perinteiseen tekniikkaan nähden. Tuki toisi yhden hallituskauden mittaisena autokantaan noin 4 000 kaasu- tai sähkökäyttöistä pakettiautoa ja noin 1 700 kuorma-autoa”, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.
Vastaavantapainen hankintatuki otettiin viime vuonna käyttöön Saksassa. Myös Ruotsi valmistelee sähkö- ja kaasukuorma-autoille hankintatukea. Lisää (LINKKI) Autoalan tiedotuskeskuksen tiekartta-raportista.
Päivitetty 9.5.2019
Tärkeimmät teknologiauutiset kätevästi myös uutiskirjeenä! Tilaa (LINKKI)
LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA
Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta
https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/1_2019/