Audi on esitellyt käytetyistä sähköautojen akuista tehdyn sähkövaraston Berliinissä sähköFormula E -kilpailun yhteydessä. Sähkövaraston kapasiteetti on 1,9 MWh ja se hyödyntää yrityksen tuotekehitysautojissa käytettyjä litiumioniakkuja.
Uuden Berliinin EUREF (European Energy Forum) -kampukselle toteutetun sähkövaraston avulla on tarkoituksena testata sähköautojen ja sähköverkon yhteistoimintaa sekä kehittää älykästä sähköverkkoa. Sillä voidaan tasoittaa sähkön kysynnän vaihteluita ja optimoidaan energiantuotantoa.
Se on liitetty Berliinin keskijänniteverkkoon yhden megawatin teholla, joka vastaa noin 200 sähköauton keskimääräistä lataustarvetta. Sen 1,9 MWh kapasiteetti riittää täyttämään lähes kahden tunnin ajan koko uuden energian toimisto- ja tiedekampuksen sähköntarpeen.
Osana uusiutuvien energianlähteiden ja älykkään sähköverkon muodostamaa kokonaisuutta tulevaisuuden sähköautoilla voi olla merkittävä vaikutus. Sähköautot voidaan ladata aurinko- tai tuulisähköllä, kun niitä on saatavilla ja sähköautojen akkujen avulla voidaan reagoida nopeasti sähköverkon lyhytaikaiseen säätötarpeeseen.
Todellisessa käytössä oleva Audin sähkövaraston laboratorio kertoo energiamurroksen mahdollisuuksista. Sähköautojen määrän kasvaessa muodostuu myös valtava liikkuva energiavarasto, joka tarjoaa paljon mahdollisuuksia energiakapasiteetin älykkääseen hyödyntämiseen yhdessä energiateollisuuden kanssa.
Testaamalla sähkövarastojen käyttöä voidaan kokeilla myös käytettyjen sähköauton akkujen uusiokäyttöä. Tämä on järkevää ja säästää resursseja, sillä käytettyjen akkujen kapasiteetista on jäljellä vielä suurin osa. Lisäksi Audi kehittää muitakin tapoja kierrättää käytettyjä akkukennoja.
Kuva: Audi