Suomessa autokannan sähköistyminen näkyy hybridien yleistymisessä ensirekisteröinneissä. Tammi-huhtikuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista 4,5 prosenttia oli ladattavia hybridejä, kun täyssähköautojen osuus jäi 1,7 prosenttiin. Muiden hybridien, joissa ei ole ulkoista latausta, osuus oli noin 13 prosenttia.
Ladattavien hybridien kulutus- ja päästöarvot ovat Autalan tiedotustoimiston mukaan viime aikoina nousseet esille päästöjen vähentämistä koskevien toimenpiteiden priorisoinnissa. Autojen lataamisen on erityisesti työsuhdekäytössä epäilty olevan satunnaista.
Järjestön tutkimukset eivät kuitenkaan vahvista mielikuvaa autoaan laiskasti lataavasta hybridia
utoilijasta. Tutkimusten perusteella lataushybrideillä ajetuista kilometreistä keskimäärin puolet ajetaan sähköenergialla.
Ladattavat hybridit valikoituvat yleensä ympäristötietoisille käyttäjille. Kotitalouksilla lataamista motivoivat lisäksi sähkömoottorin pienet käyttökustannukset, mutta myös työsuhdekäytössä lataamiseen kannustavat taloudellisuus ja pienemmät ympäristövaikutukset.
Lataamisen yleisyydestä kertoo myös autoedun tyypin valinta – noin 80 prosenttia työsuhdekäytössä olevista lataushybrideistä on käyttöetuautoja, kun vastaava osuus polttomoottoriautoilla on noin 25 prosenttia.
Lataushybridien akkukapasiteetti on viime vuosina kasvanut ja toimintasäde sähköllä kasvaa lähivuosina merkittävästi. Uusimpien lataushybridimallien toimintasäde sähköllä on usein jo yli 50 kilometriä, joka riittää monilla kotitalouksilla pääosaan päivittäisistä matkoista.
Kaikkia henkilautotyyppejä ensirekisteröitiin toukokuussa 884, mikä on 12,8 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden toukokuussa. Uusia henkilöautoja rekisteröitiin alkuvuoden aikana 49 734, joka on 14,2 prosenttia viime vuoden tammi-toukokuuta pienempi.
Lisää: Autoalan tiedotuskeskuksen hybridiautojen tilasto (LINKKI)