Helsinki on noussut robottibusseille maailmanluokan testikaupungiksi, jossa kokeiluja tehdään jo usean hankkeen voimin. Kokeilut ovat kehittyneet ja laajentuneet vuosi vuodelta. Ensi vuonna kaduille tulevat eurooppalaisen Fabulos-projektin robottibussit.
Suomen edelläkävijäaseman robottibussien testauksessa mahdollistaa joustava lainsäädäntö sekä vuorovaikutteinen viranomaistoiminta. Tärkeä mahdollistaja älykkään liikkumisen kehittämiselle on ollut myös hankkeiden saama EU-rahoitus.
Helsingin kaduilla liikennöi jo kaksi robottibussilinjaa. Kalasatamassa kulkeva 26R aloitti toukokuussa ja ajaa marraskuuhun asti. Kyseessä on mySMARTLife-hankkeen kokeilu. Uusin on kesäkuussa aloittanut linja 90R, joka vie matkustajat Vuosaaren metroaseman lähettyviltä Aurinkolahden rannalle syyskuuhun asti.
Robottibussien kokeilusta vastaavat Metropolia ammattikorkeakoulu ja Forum Virium Helsingin yhteistyökumppaneineen Sohjoa Baltic -hankkeessa. Molemmilla reiteillä robottibussi ajaa normaalin liikenteen joukossa, ja kyyti on matkustajille tässä vaiheessa vielä ilmaista.
Robottibussitestaus ottaa ensi vuonna harppauksen eteenpäin, kun Euroopankin mittakaavassa merkittävä robottibussihanke Fabulos tuo itseajavat bussit kokeilussaan, jossa ajoneuvoja seurataan etänä valvontakeskuksesta.
“Kokeilut ovat osa jatkumoa, missä teknologiaa testataan asteittain haastavimmissa ympäristöissä ja opit siirtyvät projektista toiseen”, projektipäällikkö Ulla Tikkanen Forum Viriumista kertoo.
Itseohjautuvien ajoneuvojen edistämis- ja tutkimustyössä yhteistyötä tekevät yritysten lisäksi muun muassa VTT, HSL, HKL, Helsingin kaupunki, Metropolia ja Forum Virium sekä viranomaispuolelelta Traficom.
Helsingin tavoitteena on olla hiilineutraali 2035 mennessä ja liikkumisella sekä liikenteellä on tärkeä rooli tavoitteen toteutumisessa.
“Tavoitteena on kokeilujen avulla oppia teknologisen kehityksen varhaisessakin vaiheessa robottibusseista mahdollisimman paljon, esimerkiksi miten kaupunkilaiset ottavat ne vastaan, miten ne toimivat osana joukkoliikennettä sekä mitä uutta ne voivat tarjota kaupunkilaisten liikkumiseen”, kertoo projektipäällikkö Jari Honkonen Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsingistä.
Kuva: Forum Virium Helsinki
Kuva: Uusimpana itseajavan bussin kyytiin pääsee Helsingin Kalasatamassa ja 2,5 km reitillä Vuosaaressa.
Tärkeimmät teknologiauutiset kätevästi myös uutiskirjeenä! Tilaa (LINKKI)
LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA
Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta
https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/1_2019/