Viihde- ja media-ala kasvaa lähivuodet PwC-konsulttiyrityksen mukaan maailmanlaajuisesti 4,3 prosenttia vuosittain. Suomen kasvuvauhti on selvityksen mukaan puolet hitaampaa. Eniten liikennettä verkkoihin tuovat erilaiset suoratoistopalvelut. Apua haetaan myös 5G-tekniikoista.
Tällä kasvuvauhdilla alan globaali liikevaihto nousee vuoteen 2023 mennessä 2 700 miljardiin dollariin (2 100 miljardia dollaria vuonna 2018). Tiedot ovat peräisin PwC:n Global Entertainment & Media Outlook 2019–2023 -katsauksesta.
Suurta kasvua, 13,8 prosenttia, odotetaan jatkossakin internetin yli välitettäville OTT (over-the-top) palveluille, kuten suoratoistopalvelut. Yksittäisistä segmenteistä virtuaalitodellisuus (VR) kasvaa nopeitten; vuosittaisen kasvun ennustetaan olevan 22,2 prosenttia vuoteen 2023 saakka. Erittäin kovia kasvulukuja povataan myös podcasteille ja elektroniselle urheilulle: 28,5 ja 18,3 prosenttia.
Suomessa viihde- ja media-alan keskimääräiseksi kasvuksi ennustetaan 1,9 prosenttia vuoteen 2023 saakka. Suurinta alan kasvun odotetaan olevan Nigeriassa (19,1 %), Intiassa (11,3 %) ja Pakistanissa (11 %).
“Suomessa alan kokonaiskasvu on maltillista, mutta segmenttien sisällä on voimakasta vaihtelua. Kasvuennuste pelkästään digitaalisten tuotteiden ja palvelujen liikevaihdolle on 5,7 prosenttia”, kommentoi PwC:n partneri Tuomas Törmänen.
Suomessakin odotetaan merkittävää kasvua OTT-tyyppisille suoratoistopalveluille, jotka ennusteen mukaan kasvavat 10,6 % vuoteen 2023 mennessä. Suomen markkinoilla myös videopeleissä, internet-mainonnassa ja internet-liittymissä (mobiilit ja kiinteät) on varsin hyvät kasvunäkymät: 5,4, 5,2 ja 4,7 prosenttia.
Perinteisen televisio- ja videotallennesegmentin kasvuodote on ensimmäistä kertaa globaalilla markkinalla hieman negatiivinen, kun kuluttajat siirtyvät suoratoistopalveluihin ja dvd-myynnin syöksykierre jatkuu.
Painettujen sanomalehtien ja kuluttajille suunnattujen aikakauslehtien segmentin ennuste vuoteen 2023 on heikoin: liikevaihdon odotetaan supistuvan keskimäärin 2,3 prosentin vuosivauhtia globaalisti. Suomessa tämän segmentin ennustetaan pienentyvän 1,9 prosenttia vuodessa vuoteen 2023 asti.
PwC:n Global Entertainment & Media Outlookis on tuotu esiin smyös tulevia muutoksia. Yksi niistä on selvityksen mukaan kuluttajien taipumus hylätä kaapeli- tai satelliittipalveluntarjoajien valmiit kanavapaketit ja rakentaa OTT-palveluista omat pakettinsa.
Toinen merkki on älykodin nousu; älykaiutinlaitteiden omistuksen arvellaan kasvavan. Myös 5G tulee muovaamaan sektorin kehitystä vahvasti. Esimerkiksi 5G:n vaikutus tulee PwC:n Tuomas Törmänen mukaan tuntumaan teknologian, median ja tietoliikenteen koko arvoketjuissa seuraavan vuosikymmenen ajan. Se kiihdyttää yksilöllisyyteen suuntautuvia trendejä.
TAUSTAA: PwC:n Global Entertainment & Media Outlook kattaa seuraavat segmentit: Kirjat, business-to-business, elokuvat, datan kulutus, internetin käyttö, internet-mainonta, musiikki, radio ja podcastit, sanomalehdet ja kuluttajille suunnatut aikakauslehdet, OTT-videopalvelut, ulkomainonta, perinteinen televisio ja videotallenteet, tv-mainonta, videopelit ja e-urheilu sekä virtuaalitodellisuus.
Kuvituskuva: Matkustajalentokoneissa hyödyntään internetin lisäksi laajasti muitakin digiaineistoja äänestä videoihin ja peleihin. Kuva: Finnair
Tärkeimmät teknologiauutiset kätevästi myös uutiskirjeenä! Tilaa (LINKKI)
LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA
Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta
https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/1_2019/