
Suomalainen robottibussi aloittaa tänään koeliikenteen Nokian kampuksella Espoon Karakalliossa. Tavoitteena on jopa pysyvä operointi, mutta alkuun tällä viikolla Sebsible4:n Gacha-bussin kyytiin voi hypätä kampuksella ilmaiseksi kolmena päivänä. Oman piirteensä tuo alueella oleva Nokian nopea 5G-verkko, joka on tärkeä edellytys tulevaisuuden itseajaville ajoneuvoille ja etävalvontaratkaisuihin.

Nyt käynnistyvä robottibussipilotti on osa Nokia Bell Labsin vetämää LuxTurrim5G -ekosysteemihanketta, jossa rakennetaan 5G-kaupunkiverkkoa ja kehitetään uusia älykaupunkiratkaisuja. Kampusalueelle jo muuttanut Metropolian ammattikorkeakoulu on ollut myös aktiivisena robottiautotutkimuksessa.
Espoolainen Sensible 4 on tehnyt Gacha-robottibussin yhteistyössä japanilaisen design- ja tavaratalo yhtiö MUJI:n kanssa. Ensimmäinen bussi esiteltiin yleisölle Helsingissä maaliskuussa 2019.

Espoolaisen Sensible 4:n paikannusteknologia tarjoaa paljon uusia mahdollisuuksia myös Suomen talvessa ja muissakin heikoissa sääolosuhteissa. Tähän saakka sade, sumu tai lumisade ovat estäneet itseajavia autoja toimimasta, joten espoolaisyrityksellä on hallussaan aivan uusinta tunnistustekniikkaa.

Gacha-robottibussi liikkui Nokian Campuksella varsin verkkaisesti, mutta eteni samalla kuitenkin varmasti paikasta toiseen. Bussissa on mukana turvallisuuden ja testaamisen takia kaksi Sensible4:n operaattoria.
Gacha-bussi lähtee tämän viikon Nokian kampusalueen Karaportti 3:n edustalta non-stop -periaatteella. Noin 1,5 kilometriä pitkän lenkin toinen pää on Keran juna-asemalla.

Robottibussi liikennöi viikoilla 37 ja 39–40, tiistaista torstaihin kello 10.00-14.00. Kyyti on koematkoilla maksuton. Ensi viikon huoltojakson jälkeen bussi tulee ajamaan myös Hämeenlinnassa ja Vantaalla, mutta palaa myös takaisin Nokian kampusalueelle.
Uudenlainen Gacha-bussin tukee myös Espoon kaupungin tavoitetta, että robottibussi on pysyvässä liikenteessä vuoteen 2021 mennessä. Espoossa liikkuvista perinteisitä sähköbusseista uutuus eroaa kokonsa ja itseajamisen osalta.
LuxTurring5G-hankkeesa on kehitetty ja pilotoitu niin innovatiivisia älypylväsrakenteita, 5G-radioverkkorakenteita, uusia antennimateriaaleja, erilaisia sensoriratkaisuja kuin useita uusia palvelu- ja liiketoimintakonseptejakin.
Uusien 5G-palveluiden pilotointia ovat tehneet muun muassa Vaisala (sää ja ilmanlaatu), Teleste (videovalvontaratkaisut, infonäytöt), Indagon (paikantaminen, älyliikenne), Ensto (valaistus) ja Rumble Tools (drone-palvelut) ja tulevaisuuden jatkohankkeessa kokeillaan myös robottibussin etävalvontamahdollisuuksia Sensible 4:n robottibussilla.
Materiaali- ja komponenttivalmistajina oman alansa erikoisosaamista yhteiskehitykseen ovat tuoneet Exel Composites (komposiittirakenteet, älypylväskonsepti), Premix (antennimateriaalit) ja Lammin Ikkunat (erikoisikkunat, materiaalien RF-läpäisy).
VTT, Aalto ja Tampereen yliopisto ovat eri alojen tutkimusryhmillään yhdessä yritysten kanssa kehittäneet älypylväiden vaatimia materiaaleja ja rakenteita, 5G-radioteknologiaa ja -verkkoarkkitehtuuria sekä uusia liiketoimintamalleja.
Lisää: Aiemmat Gacha- (LINKKI), ja muitakin robottibusseja (LINKKI) sekä LuxTurrim5g-projektia (LINKKI) käsitelleet uutiset Uusiteknologia.fi:ssä.
Kuva: Sensible4:n Gacha-robottiauto Nokian pääkonttorilla 10.9.2019.
Päivitetty 20.9.2019
Tärkeimmät teknologiauutiset kätevästi myös uutiskirjeenä! Tilaa (LINKKI)
LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA
Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta
https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/1_2019/