VTT:n ja Cambridgen yliopiston selvitysten mukaan tieliikenteen päästövähennyksissä uudet kestävät polttoaineet ovat edelleen ykkönen. Sähköautot ovat jo kilpailukykyisiä lyhyillä matkoilla, mutta pidemmän kantaman sähköautot pysyvät selvityksen mukaan luultavasti kalliimpina verrattuna kestäviin polttoaineisiin, vaikka akkujen hinnat edelleen halpenisivat.
Tutkimuksessa vertailtiin sähköautojen ja erilaisten kestävien polttoaineiden päästövähennyskustannuksia tieliikenteessä. Polttoaineiden osalta vertailtiin synteettisiä biopolttoaineita ja hiilidioksidista sähköenergian avulla valmistettuja niin sanottuja sähköpolttoaineita.
Tutkituista polttoainevaihtoehdoista puumaisista biomassoista ja niiden tähteistä tuotetut synteettiset biopolttoaineet osoittautuivat sähköpolttoaineita kilpailukykyisemmiksi.
“Hiilidioksidin muuntaminen päästöstä polttoaineeksi on ensiajattelemalta loistava idea”, toteaa tutkimuksen vastaava kirjoittaja, VTT:n erikoistutkija Ilkka Hannula. Hänen mukaansa sähköpolttoaineet ovat kuitenkin kalliita valmistaa prosessitasolla ja hankalia skaalata järjestelmätasolla.
’’Vaikka tuuli- ja aurinkoenergian kustannukset ovat jo paikoin saavuttaneet fossiilisen energian hinnan sähköntuotannossa, ne ovat silti vielä hyvin kalliita vaihtoehtoja fossiilisille liikennepolttoaineille’’, Hannula toteaa.
Vaikka päättäjät ovat innoissaan sähköajoneuvojen potentiaalista vähentää tieliikenteen hiilidioksidipäästöjä, VTT:n ja Cambridgen yliopiston syyskuun Joule-tiedejulkaisun artikkelin mukaan tarvitaan edelleen tiivisti kestävien polttoaineiden tutkimista ja kehittämistä.
Tutkimuksen ovat toteuttaneet VTT:n erikoistutkija, tohtori Ilkka Hannula ja Cambridge Judge Business Schoolin teknologiapolitiikan dosentti ja Cambridgen yliopiston energiapolitiikan tutkimusryhmän apulaisjohtaja, tohtori David M. Reiner.
Lisää: Near-term potential of biofuels, electrofuels and battery electric vehicles in decarbonising road transport -artikkeli Joule 9/2019 -tiedelehdessä (LINKKI).
Kuvituskuva: UPM BioVerno.