Sakslainen Bosch vahvistaa asemaansa sähköisen liikkumisen saralla aloittamalla yhteistyön akkukennojen kehittämisessä kiinalaisen CATL:n kanssa. Kiinnostavaksi asian tekee, että CATL on myös Uudenkaupungin autotehtaan osaomistaja ja akkutekniikan osaaja. Valmet Automotive suunnittelee jo akkupakettien kokoamista Salossa entisissä Nokian tiloissa.
Kiinlaisyhtiö CATL, Contemporary Amperex Technology Co. Limited, on yksi maailman suurimmista litiumakkuyrityksiä. CATL osti pari vuotta sitten 22 prosentin osuuden Valmet Automotivesta, joka on pohjustamassa jo akkujen kokoamista Salossa entisen Nokian tiloissa. Väkeä on rekrytoitu ja aiempien tietojen mukaan valmistus alkaisi jo tämän vuoden aikana. Akkujen kennoista vastaisi CATL.
Kiinalaisyritys on etsinyt isommankin akkutehtaan paikkaa Euroopasta. Se kertoo, että markkinat kasvavat kaikkialla maailmassa, joten akkujen kehitys ja kokoaminen on tehtävä lähempänä autovalmistajia ja kuluttajia.
Boschin sähköisiä voimansiirtoratkaisuja on olemassa jo yli miljoonassa ajoneuvossa eri puolilla maailmaa. Bosch suunnittelee kymmenkertaistavansa myynnin sähköisen liikkuvuuden saralla vuoteen 2025 mennessä.
”Odotamme Boschilla, että 48 voltin sähköjärjestelmästä tulee tulevaisuuden autojen standardi”, sanoo Stefan Hartung, Boschin johtoryhmän jäsen ja Mobility Solutions -divisioonan johtaja.
Yritys arvioi, että vuoteen 2025 mennessä heidän akkuratkaisunsa on käytössä jopa 20 prosentissa kaikista maailman uusista autoista.
Boschin 48 voltin sähköjärjestelmä on suunniteltu erityisesti hybridimalleihin. Ratkaisussa sähkömoottori saa virtansa akusta, joka latautuu auton jarrutuksessa syntyvällä energialla. Järjestelmän avulla auton polttoaineenkulutusta voidaan vähentää Boschin mukaan jopa 15 prosenttia.
Lisää: Bosch (LINKKI), CATL (LINKKI) ja CATL/Valmet Automotiven akkutehdasta käsittelevät uutiset (LINKKI) Uusiteknologia,fi:ssä.
Kuva: Boschin 48 voltin akkupaketti.