Autonvalmistaja Volvo esittelee ensi kuussa täysin sähköisen Volvo XC40 -SUV-mallin. Yritys on kehittänyt autoon uudenlaisen turvarakenteen, jotta ihmisten lisäksi myös akku säilyy ehjänä onnettomuustilanteessa ja eikä aiheuta vaaraa. Katso videoltalta miten auton turvarakenne on toteutettu.
Tulevan Volvcon XC40-sähköauton akkua suojaa turvakehikko, joka koostuu puristealumiinirungosta ja on upotettu keskelle auton korirakennetta. Ratkaisu luo sisäisen törmäysvoimia sitovan vyöhykkeen akun ympärille. Auton alustaan sijoitettu akku madaltaa myös painopistettä, mikä osaltaan auttaa estämään auton pyörähtämistä ympäri. Auton korirakennetta on vahvistettu sekä etu- että takaosasta.
Sähköinen voimansiirto on takana integroitu korirakenteeseen, mikä jakaa tehokkaammin törmäysvoimia matkustamosta poispäin ja vähentää autossa olijoihin kohdistuvaa rasitusta.
Akkukäyttöisessä XC40:ssä nähdään myös uutta aktiivista turvallisuusjärjestelmätekniikkaa. XC40 on ensimmäinen Volvo, joka on varustettu uudella kuljettajaa tukevalla ADAS-anturiratkaisulla, jonka ohjelmiston on kehittänyt Volvon ja Veoneerin yhteisyritys Zenuity.
Uusi ADAS-ratkaisu on nykyaikainen, skaalautuva aktiivinen turvallisuusjärjestelmä, joka koostuu tutkista, kameroista ja ultraääniantureista. Skaalautuvaa tekniikkaa on helppo kehittää edelleen, ja se muodostaa perustan tulevalle autonomiselle ajoteknologialle.
Volvo on hyödyntänyt uuden XC40-SUV-mallin kehittämisessä myös suomalaisen Varjon AR-silmikkoja. Lisää aiheesta (LINKKI).
Lisää: Volvon XC40-rakenteesta video (LINKKI) ja aiemmat uutiset (LINKKI) Uusiteknologia.fi:ssä (LINKKI)