Uusiin autoihin tulee lähivuosina koko ajan uutta teknologiaa, joka auttaa ajamista jopa ennen robottiautojen tulemista. Kaikki suuret autotekniikat nimet Boschista Hyundaihin ovat kiinnostuneita myös koneälyn hyödyntämisestä autoihin. Nyt korealaisvalmistaja kertoo jo uudenlaisesta älykkään vakionopeussäätimen, joka perustuu koneoppimiseen ja kuljettajan ajotyylin alaysointiin. Se ei kuitenkaan opi vääriä ajotapoja, jotta sen toiminta olisi mahdollisimman luotettavaa ja turvallista.
Hyundai Motor Group ilmoittaa kehittävänsä maailman ensimmäistä koneoppimiseen perustuvaa älykästä vakionopeudensäädintä eli SCC-ML:ää. Yritys aikoo käyttää järjestelmää jo tulevissa malleissa. Älykäs vakionopeudensäädin (SCC) on uuden Hyundain ADAS-järjestelmien ydintä ja mahdollistaa yhden oleellisen itse ajavan auton ominaisuuden eli välimatkan säilyttämisen edellä ajavaan autoon ajettaessa kuljettajan asettamaa nopeutta.
Koneoppimisen avulla älykäs vakionopeudensäädin saadaan toimimaan samoin kuin kuljettaja. Kehitetty ratkaisu myös osaa tunnistaa ja analysoi kuljettajan ajotyyliä, jotta jokaiselle kuljettajalle voidaan luoda yksilöllinen käyttökokemus.
Antureiden avulla järjestelmä päivittää säännöllisesti tietojaan pysyäkseen ajan tasalla kuljettajan ajotavasta. SCC-ML on ohjelmoitu tosin myös varovaisuutta eli se opi turvattomia ajotapoja, jotta sen toiminta olisi mahdollisimman luotettavaa ja turvallista.
SCC-ML toimii keräämällä jatkuvasti tietoa ajoneuvon liikkeistä muun muassa etukameralla ja tutkalla. Tiedot lähetetään järjestelmän keskusyksikölle, joka suodattaa tietovirrasta tarpeellisen osan kuljettajan ajotavan määrittämiseksi.
SCC-ML voi esimerkiksi määrittää yli 10 000 ajotapamallia, jotka liittyvät oman ja edellä ajavan ajoneuvon välisen matkan säätämiseen vaihtelevissa oloissa hitaista kaupunkiympäristöistä nopeaan matka-ajoon. Näin älykkään vakionopeudensäätimen toimintaan saadaan tilannekohtaista joustavuutta, jonka avulla se sopeutuu kuljettajan ajotapaan.
Aiemmissa älykkään vakionopeudensäätimen versioissa kuljettaja joutuu asettamaan manuaalisesti esimerkiksi haluamansa etäisyyden edellä kulkevaan ajoneuvoon. Asetusten hienosäätö vastaamaan kuljettajan yksilöllisiä mieltymyksiä on mahdotonta ilman koneoppimisen hyödyntämistä.
Kuva: Yhdessä Hyundain kaistanvaihdon Highway Driving Assist -avustimen kanssa kehitteillä oleva SCC-ML-tekoälyjärjestelmä tuottaa autonomisen ajamisen tason 2,5. Hyundai ei ole kuitenkaan vielä kertonut tarkemmin milloin uusi tekniikka tulee käyttöön kaupallisissa automalleissa.
Lisää: Uusiteknologia.fi:ssä aiemmin julkaistuja autoken elektroniikkaan ja IT-ratkaisuihin liittyviä uutisia (LINKKI).
Tärkeimmät teknologiauutiset kätevästi myös uutiskirjeenä! Tilaa (LINKKI)
LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA
Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta
https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/2_2019/