Suomalaiset oppilaitokset ovat innostuneet kehittämään peliohjelmoijien koulutusta. Ne ovat myös mukana perjantaina alkavassa pelialan GameXpo-tapahtumassa Helsingissä Messukeskuksessa. Tarkoitus on markkinoida pelialaa osaajille uutena kasvualueena, johon kannattaa panostaa.
Suomalainen peliteollisuus on ammattimaistunut ja vakiintunut jo runsaan kahden miljardin euron toimialaksi ja työllistää yli 3 000 alan osaajaa. Pelialan yritysten työntekijöiden kokonaismäärä on kasvanut kahdessa vuodessa yli 16 prosenttia.
Pelialan työpaikkojen määrän kansvu ja alan taloudellinen merkitys osoittaa, että Suomi on houkutteleva peliteollisuuden keskus, ja myös pelialaa on mahdollista opiskella yhä useammassa oppilaitoksessa. Alalla on kuitenkin laadukkaasta koulutuksesta huolimatta tunnistettu haasteeksi se, miten koulutetut pelialan osaajat työllistyvät alalle.
Tätä varten on kehitetty Metropolia Ammattikorkeakoulun luotsaama Osaamisen pelimerkit -hanke, jonka puitteissa tehtiin työharjoitteluun ja työnhakuun liittyen laaja opiskelijakysely ja haastatteluja pelialan ammattilaisille.
Myös Jyväskylän ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelman web- ja pelinkehittäjien tuotekehityslaboratoriot Ticorporate Demo Lab JA Ticorporate Product Lab, sekä e-urheilun valmennus tulevat toimimaan samoissa tiloissa.
GameXpossa mukana oleva Jyväskylän ammattikorkeakoulu kokoaa yhdessä peliosuuskunta Expan ja Jykia Oyn kanssa Jyväskylään Digi & Game Centeriä, jonka tarkoituksena on koota peli- ja digialan toimijoita yhteen paikkaan.
Jatkossa Jyväskylän Digi & Game Centerin yhteiset tilat digi- ja pelialan yrittäjien ja verkoston kanssa yhdistävät koulutuksen ja työelämän aidosti”, kertoo Jyväskylän ammattikorkeakoulun projektipäällikkö Hanna Hauvala.
Pelialan koulutusta Suomessa tarjoavista oppilaitoksista mukana GameXpossa ovat Centria-ammattikorkeakoulu, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, Kajaanin ammattikorkeakoulu sekä Turun ammattikorkeakoulu.
Kuvituskuva: Shutterstock