Viimeisen yli kymmenen vuoden aikana alun perin suomalaisille lähes tuntemattomasta televiestintäalan toimijasta on kasvanut johtava kännykkä- ja verkkonimi. Yrityksellä on myyntitoimintojen lisäksi Suomessa kaksi Mikko Terhon johtamaa kännykkätekniikoiden tutkimus- ja tuotekehitysyksikköä.
Suomeen Huawei on vuosien aikana investoinut oman ilmoituksensa mukaan tähän mennessä kaikkiaan 198,38 miljoonaa euroa. Myynnin lisäksi yritys on rakentanut kaksi tutkimuskeskusta, joista ensimmäinen avattiin Helsingin Ruoholahteen vuonna 2012 ja toinen Tampereelle Teknillisen yliopiston kampusalueelle vuonna 2016.
Suomen tutkimus- ja tuotekehitysyksiköt keskittyvät Huawein älypuhelimien kamera- ja ääniominaisuuksien testaukseen ja antennisuunnitteluun, minkä lisäksi ne ovat jo neljän vuoden ajan suunnitelleet antenniratkaisuja Huawein älypuhelimiin.
”Hyvä esimerkki Suomessa tehdystä tuotekehitystyöstä on Balong 5000 -5G-modeemipiirin vastaanotin, joka on mielestäni yksi vaikeimmin toteutettavista komponenteista uudessa 5G-järjestelmässä. Kuvantamislaboratoriollamme on myös ollut merkittävä panos älypuhelinten kamerateknologian kehittämiseen aina P20-sarjasta alkaen”, kertoo Huawein Suomen tutkimus- ja tuotekehitysyksiköiden johtaja Mikko Terho (aloituskuvassa). Hänen sanoilleen antaa katetta myös aiempi pitkä ura Nokialla.
Keskeisiä yhteistyökumppaneita Suomessa ovat tutkimus- ja tuotekehitysyksiköiden välittömässä läheisyydessä sijaitsevat Aalto-yliopisto, Helsingin Yliopisto, Tampereen yliopisto sekä muut korkeakoulut eri puolilla maata.
Tuotekehitysyhteistyötä tehdään myös yhdessä VTT:n ja eri ohjelmisto-organisaatioiden ja paikallisen kasvuyritysten kanssa kuten älykelloissa sykeanalytiikkaan erikoistuneen Firstbeat Technologies kanssa, jonka osaamista on mukana Huawein uusimmassa GT2-älykellomallissa.
Kymmenen vuoden aikana Huawein liikevaihto Suomessa on kasvanut alkuaikojen kahdeksasta miljoonasta eurosta nykyiseen 248 miljoonaan euroon (2018), ja työvoima yli 500 henkilöön.
Huawein Suomessa toimiviin liiketoimintayksiköihin lukeutuvat yritysverkkoratkaisuja tarjoava Enterprise Business Group, verkkolaitteita toimittava Carrier Business Group ja kuluttajatuotteisiin keskittyvä Consumer Business Group.
”Olemme ottaneet viimeisen kymmenen vuoden aikana Suomessa merkittäviä kehitysaskeleita kaikilla liiketoiminta-alueilla aina verkko- ja kuluttajaliiketoiminnasta tutkimukseen ja tuotekehitykseen.”, kertoo Huawei Suomen toimitusjohtaja David Liu (kuvassa).
Arkistokuva: Huawein Suomen tutkimus- ja tuotekehitysyksiköiden johtaja Mikko Terho. Kuva 2017.
Tärkeimmät teknologiauutiset kätevästi myös uutiskirjeenä! Tilaa (LINKKI)
LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA
Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta
https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/2_2019/
https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/1_2019/