Australialaisen Monash-yliopiston tutkijat ovat kaupallistamisen partaalla maailman tehokkaimmalla litium-rikki (Li-S) -akullaan, jolla on tutkijoiden mukaan parempi suorituskyky ja vähemmän ympäristövaikutuksia kuin nykyisillä litium-ioni akuilla.
Monash-yliopiston tohtori Mahdokht Shaibanin johtama kansainvälinen tutkijaryhmä kehitti erittäin suurikapasiteettisen Li-S -akun. Se voisi ylittää nykyiset markkinajohtajat yli nelinkertaisesti ja antaa puhtia alan markkinoille tulevaisuudessa.
Tutkijoilla on hyväksytty hakemuspatentti valmistusprosessilleen ja prototyyppikennoja ovat onnistuneesti valmistaneet saksalaiset t & k-kumppanit Fraunhofer Institute for Material and Beam Technologystä.
Käyttämällä samoja materiaaleja kuin tavanomaisissa litium-ioni -akuissa tutkijat muuttivat paksujen rikkikatodien rakennetta niin, että ne pystyisivät pitämään korkeampia rasituskuormituksia heikentämättä kokonaiskapasiteettia tai suorituskykyä.
Käytännölliset jatkotestaukset tapahtuvat Australiassa vuoden 2020 alkupuolella.Jotkut maailman suurimmista litiumparien valmistajista Kiinassa ja Euroopassa ovat jo ilmaisseet kiinnostuksensa tuotannon skaalaamiseen.
Tutkimusryhmässä olivat tohtorit Mahdokht Shaibani, Meysam Sharifzadeh Mirshekarloo, M.C. Dilusha Cooray and professori Mainak Majumder (Monash University); tohtorit Ruhani Singh, Christopher Easton, Anthony Hollenkamp (CSIRO) and apulaisprofessori Matthew Hill (CSIRO ja Monash University); Nicolas Eshraghi (University of Liege); tohtorit Thomas Abendroth, Susanne Dorfler, Holger Althues and professori Stefan Kaskel (Fraunhofer Institute for Material and Beam Technology).
Lisää: Nanobitteja (LINKKI), Monach-yliopiston tiedoteuutiset (LINKKI1), (LINKKI2) ja tutkijoiden tutkimusartikkeli ”Expansion-tolerant architectures for stable cycling of ultrahigh-loading sulfur cathodes in lithium-sulfur batteries” uusimmassa Science Advanced-tiedelehdessä (LINKKI) ja raportin lisäkuvat (LINKKI, pdf). Lisää akkutekniikoista Uusiteknologia.fi:ssä (LINKKI).
Kuva: Autoteollisuus on entistä kiinnostuneempi nykyisten litiumioni-akkujen lisäksi kaikista uusista akkutekniikoista. Kuvituskuva: Volkswagen.
Monash University