Turun yliopisto saa lahjoitusvaroin uudenlaisen akkuteknologian professuurin viideksi vuodeksi. Akkumateriaalien ja liikenteen sähköistymisen myötä uusimman akkuteknologian merkitys on kasvussa. Uuden professuurin takana ovat Valmet Automotive ja joukko pankkeja ja muita toimijoita.
Akkuteknologian lahjoitusprofessuuri on suunnattu kone- ja materiaalitekniikkaan, joissa Turun yliopisto aloittaa tänä vuonna diplomi-insinöörikoulutuksen. Professuuri on tärkeä askel tavoitteessa rakentaa suomalainen akkuteknologiaan liittyvä yritys- ja osaamisklusteri, ja näin professuurilla on sekä alueellista että kansallista merkitystä.
Akkuteknologian professuurin materiaalitekniikan alalle rahoittavat Valmet Automotive, Salon kaupunki, Lounea, Osuuspankki, Kesko, Someron säästöpankki, SSO, Lähitapiola, Finnfoam, Tehtailija Juho Leinon Säätiö, Salon messut, Fortum, Juha Punta säätiö ja Salon kauppakamari.
Akkuteknologialla on Uudenkaupungin autotehtaan lisäksi Valmet Automotivelle strateginen rooli, kertoo Valmet Automotiven EV Systems -liiketoimintalinjan johtaja Jyrki Nurmi.
Yrityksen tavoite on nousta hänen mukaansa autoteollisuuden johtavien akkuvalmistajien joukkoon. Nyt toiminta on alkanut akkupakettien teolla Salon entisessä kännykkätehtaassa. Professuuri vahvistaa Nurmen mukaan asemaamme ja tukee pyrkimystämme kehittyä järjestelmätoimittajaksi myös autonakuissa.
Akkuprofessuurin lisäksi kaivos- ja metallialan Sandvik lahjoittaa Turun yliopistolle sähköisen voimansiirron professuurin konetekniikan alalle viideksi vuodeksi. Akku- ja voimansiirtoprofessuurin lahjoitusten arvo on yhteensä noin 1,2 miljoonaa euroa.
Kuvituskuva: Valmet Automotiven akkupakettitehdas Salossa.