Suomalainen robottiautoyhtiö Sensible 4 tuo ensimmäistä kertaa itsestään ajavia autoja Helsingin vilkkaasti liikennöidyille kaduille. Pasilan alueella ajatetaan kuvan Gacha-robottibussin lisäksi muun liikenteen seassa kiinalaista CM7 -robottibussia sekä Renault Twizyyn rakennettua Juto-testiautoa.
Liikennöintiympäristönä Helsingin Pasila on selvästi haastavampi kuin aikaisempien pilottiprojektien reitit. Esimerkiksi ajoväylät ovat paikoittain hyvin kapeita ja erityisesti suurin Gacha-robottibussi pitää asemoida väylälle muutaman sentin tarkkuudella.
Pasilassa robottibussit ajavat muun liikenteen seassa ja huomioivat kevyen liikenteen ja myös raitiovaunut. Pasilan linjanumeroa 29R käyttävä liikennöinti ajetaan kolmella eri ajoneuvolla, jotka kaikki ajavat autonomisesti turvakuljettajan valvonnassa.
Pilottiprojektissa ajetaan rengasreitillä Messukeskuksen ja Pasilan aseman välillä, arkisin klo 8 ja 15.30 välillä. Pilotin suunniteltu kesto on 50 ajopäivää ja se jatkuu kesäkuulle asti. Kolmen autonomisen ajoneuvon lisäksi käytetään uutta etäohjauskeskusta ja testataan kysyntäpohjaista liikennöintiä.
Pasilan pilottiprojektissa testaan ensimmäistä kertaa etäohjausta tässä laajuudessa. Itsestään ajavien ajoneuvojen liikennöintiä seurataan etäohjauskeskuksessa muun muassa videokuvan avulla. Kaikki ajoneuvot ovat sähkökäyttöisiä ja automatisoitu Sensible 4:n teknologialla.
Pitkä testausjakso vakioidulla reitillä mahdollistaa erilaisten ohjelmistoratkaisujen kokeilun. Euroopan unionin rahoittama pilotti jatkuu kesäkuulle. Liikennöinnin kysyntäohjauskokeilu tehdään yhteistyössä espanjalaisen Shotlin kanssa. Shotl-älypuhelinsovelluksen avulla testimatkustaja voi tilata itselleen kyydin halutulta pysäkiltä toiselle.
Pilotin tavoitteena on selvittää miten kaupungit voivat hyödyntää itseohjautuvia linja-autoja osana julkista liikennettä. Aiemmin espoolaisen Sensible 4 on tehnyt autonomisen ajamisen pilotteja muun muassa Hämeenlinnassa, Espoossa ja Vantaalla.
Pandemiaksi laajentunut koronavirusepidemia vaikuttaa pilottiprojektiin monin tavoin. Ajoneuvoihin ei esimerkiksi oteta pilotin alkaessa matkustajia, eli turvakuljettaja on ajoneuvossa yksin.
Tavoitteena on kuitenkin avata pilotti matkustajille myöhemmin kevään edetessä. Myös etäohjauskeskuksessa on mahdollisimman vähän henkilöstöä yhtäaikaisesti.
TAUSTA: Pilotti on osa yhteiseurooppalaista Euroopan Unionin FABULOS-hanketta. Sen tavoite on tutkia autonomisen ajamisen mahdollisuuksia osana joukkoliikennettä. Suomessa FABULOS-hanketta koordinoi Helsingin kaupungin omistama Forum Virium Helsinki.
Lisää: Robottiautoja käsittelevät aiemmat uutiset ja artikkelit Uusiteknologia.fi:ssä (LINKKI), EU-tuetun Fabulos-ohjelman sivusto (LINKKI) ja Sensible4:n Gache-video ja muut robottiautojen testivideot (LINKKI, youtube)
Kuvat: Sensible4