Kodin elektroniikan myynti kasvoi Elektroniikan tukkukaupan mukaan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä yhteensä 10,6 prosenttia verrattuna vuoteen 2019. Eniten kasvoivat äänentoistolaitteet (29,4 %), kodin tietotekniikka (18,3 %) ja matkapuhelimet (14,9 %). Kamerakauppa oli yhdeksän prosentin laskussa. Myynnin kasvuun vaikutti myös laitteiden keskihinnan kasvu kansan ostaessa järjestön mukaan laadukkaampia laitteita.
Kodinelektroniikassa televisioiden myynti jatkoi tasaista 3,7 prosentin kasvua tammi-maaliskuussa. Painopiste on edelleen isoissa kuvaruuduissa ja 4K/UHD -malleissa.
’’Eniten suosiotaan lisäsivät yli 70-tuumaiset televisiot, ja niissä myynnin kasvu oli 118 prosenttia’’, kertoo ETK ry:n elektroniikkajaoston puheenjohtaja Markus Nummisalo.
Musiikkia kuunnellaan yhä useammin kuulokkeilla, joten hifi- ja mobiilikuulokkeiden myynti jatkoi kasvuaan (55,5 %). Kasvua vauhditti merkittävä keskihinnan nousu (40,3 %), joka kertoo kalliimpien ja samalla laadukkaampien mallien myynnistä.
Kauppa kävi vilkkaana televisioiden soundbar- ja soundbase-kaiuttimissa (30,3 %), joiden keskihinta nousi myös kymmenen prosenttia. Kodin WLAN-verkkoon liitettävien älykkäiden monihuonekaiuttimien myynti kasvoi 23,0 prosenttia, kun taas bluetooth-kaiuttimien myynti laski saman verran eli 23,2 prosenttia.
Kamerakaupassa oli heikko alkuvuosi, joka kertoo kännyköiden kameroiden riittävän useimmille kuvaajille. Peilittömien järjestelmäkameroiden myynnin kasvu hidastui vuoden 2020 ensimmäisellä neljänneksellä 1,8 prosenttiin ja peilietsinkameroiden myynti putosi 19,5, pienten action-kameroiden 18,5, videokameroiden 7,6 ja kiinteänobjektiivisten kameroiden 5,6 prosenttia.
Tietokoneiden myynti kasvoi 23,1 prosenttia, ja niitä ostettiin 108 722 kappaletta, eli 29,0 prosenttia enemmän kuin vuonna 2019. Tablettikauppa näytti sekin vilkastumisen merkkejä (7,5 %).
Älykellojen myynti jatkoi vahvaa kasvuaan (69,1 %), ja kappalemäärät nousivat peräti 79,7 prosenttia. Älypuhelimia ostettiin 464 006 kappaletta eli 1,0 prosenttia aiempaa enemmän. Keskihinta nousi 10,3 prosenttia, joten myynti kasvoi 11,3 prosenttia.
Kuvituskuva: Verkkokauppa.com