Sähköisten lentokoneiden kehittäminen on vielä varhaisessa kehitysvaiheessa, mutta tulevaisuudessa koneet voisivat tarjota nykyistä kalustoa helpommat yhteydet esimerkiksi Suomessa maakuntayhteyksiin. Uusimpien ennusteiden mukaan sähkölentokoneita voitaisiin ottaa kaupalliseen käyttöön jopa viiden vuoden sisään.
Koronapandemia on väliaikaisesti painanut lentämisen päästöt alhaiselle tasolle, mutta pitkäaikaiseksi ratkaisuksi siitä ei ole. Vaihtoehtoja nykymuotoiselle lentoliikenteelle on löydyttävä ja lentokonekannan sähköistäminen on yksi varteenotettavimmista. Rajoituksensa asettavat niin koneiden paikkamäärä kuin akunkesto.
’’Nyt kehitteillä olevilla konemalleilla voitaisiin lentää noin 400 kilometrin matka kantaen noin kahtakymmentä matkustajaa. Suomessa kaupunkien etäisyydet osuvat melko hyvin tämän säteen sisällä’’ sanoo, kertoo aluetta tutkiva tutkijatohtori Stefan Baumeister Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulusta.
Baumeisterin mukaansa Suomi harvaan asuttuna, pienen väkiluvun maana, sähkökoneiden rajattu kantokapasiteettikaan muodostuisi samanlaiseksi ongelmaksi kuin vaikkapa muualla Euroopassa
’’Koneet tarvitsevat myös huomattavasti lyhyemmän kiitoradan kuin nykyiset lentokoneet. Tämä mahdollistaisi jopa kolmenkymmenen uuden lentokentän liittämisen Helsinki-Vantaalle lentävään verkostoon’’, Baumeister kertoo.
Nykyisellä teknologialla sähkölentokoneella lentomatkustaminen vastaa päästöiltään suurin piirtein yksityisautoilua samalla matkalla. Junamatkustamisen päästölukemiin on kuitenkin vielä matkaa. Olennainen osa päästöjen vähentämistä onkin tapa, jolla sähköä tuotetaan.
’’Myös Suomen valtio voisi vaikuttaa tekniikan kehittymisen vauhtiin. Ehtona tukipaketeille voisikin toimia esimerkiksi se, että lentoyhtiöt velvoitetaan käyttämään resurssejaan lentokalustonsa korvaamista sähköisillä vaihtoehdoilla’’, pohtii Baumaister.
Lisää: Stefan Baumeister, Abraham Leung, Tim Ryley: “The emission reduction potentials of First Generation Electric Aircraft (FGEA) in Finland”. Journal of Transport Geography, Volume 85, 2020, 102730, ISSN 0966-6923 (LINKKI).
Kuva: Suurien lentokonevalmistajien lisäksi pienemmät alan erikoisyritykset kehittävät omia sähköisiä lentokonemallejaan. Kuvassa ruotsalaisen Heart Aerospacen ES-19, johon sopisi tyyppinumeronsa mukaisesti 19 matkustajaa.