Suomen merenkulkua avittava valtioyhtiö Arctia on tuomassa SO2-päästöjä tarkkailevia Sniffer-älypoijuja Suomen merialueille. Uusia Sniffer-poijuja ovat kehittäneet Arctian Meritaito sekä turkulainen Kine Robot Solutions. Uusien älypoijujen pilotointijakso käynnistyi toukokuun lopulla ja jatkuu vielä loppusyksyyn Turun ja Naantalin saaristossa.
Mittauksiin käytetyn Sniffer-poijun avulla pystytään seuraamaan, kuinka alukset noudattavat Kansainvälisen merenkulkujärjestö IMOn linjaamia SO2-päästörajoituksia. Kestävän muovipoijun sisään on sijoitettu etäohjattu päästönmittauslaitteisto. Energialähteinä toimivat aurinkopaneelit ja akusto.
Pilotoitavan mittauspoijun laitteisto analysoi päästöt ilmasta ja yhdistää tiedot alusten AIS-dataan pilvessä sijaitsevan AirNow-päästömittauspalvelun avulla. Poijuun sijoitetut analysointilaitteet auttavat oikean päästölähteen tunnistamisessa ja AirNow:n algoritmit laskevat tietojen perusteella ohittavan aluksen päästöt, jotta tiedetään noudattaako alus IMOn asettamia päästörajoituksia.
Sniffer-poiju on kehittäjien mukaan todellinen läpimurto merialueiden ilmanlaadun tarkkailussa, sillä se on täysin automatisoitu älynuuskija, joka kykenee ilmanlaadun tarkkailuun ympärivuorokautisesti ja aina vuosiksi eteenpäin. Sniffer-poijun tuotekehitys ja pilotointijaksot ovat osa EU-tuettua Intelligent Sea -projektia, jonka puitteissa Artian tytäryhtiö Meritaito kehittää ja testaa älypoijuratkaisuja yhteistyössä Naantalin ja Tukholman satamien kanssa.
”Sniffer-poijulle on odotettavissa merkittävää myyntipotentiaalia maailmanlaajuisesti. Yhteistyömme Kinen kanssa on ollut hyvin hedelmällistä ja tuotevalikoimamme täydentävät hyvin toisiaan”, kertoo poijujen kansainvälisestä myynnistä vastaava Seppo Virtanen Arctia Oy:stä. Tosin ensimmäiset testit on vielä suoritettava ennen kuin tuote on valmis markkinoille.
Suomen länsirannikolla Sniffer-poiju tulee analysoimaan päivittäin kymmenien ohittavien alusten päästöt. ”Tuotteella on huima kansainvälinen markkina-arvo, sillä useilta valtiolta ja isoilta satamilta puuttuu automatisoidut päästövalvontaratkaisut”, toteaa myös projektissa mukana olleen KINE Robot Solutionin teknologiajohtaja Kimmo Salonen.
Lisää: Arctia (LINKKI), Kine Robot Solution (LINKKI) ja Meritaito-uutinen 9.12.2019 (LINKKI1 & LINKKI2) sekä AirNow (LINKKI).
Kuva: Meritaito / Seppo Virtanen