Suomen kielen puheentunnistus on ottamassa ison harppauksen eteenpäin. Elisan ja Aalto-yliopiston tutkimusyhteistyöllä on päästy kansainvälisestikin erinomaisiin tuloksiin. Teleoperaattori Elisa on nyt ottanut uudenlaisen puheentunnistustekniikan käyttöön palveluissaan ja tarjonut sitä myös asiakkailleen.
Suomenkielisen puheentunnistuksen kehittäminen on aluetta tutkivan Aalto-yliopiston professori Mikko Kurimon mukaan vaikeaa monesta syystä. ’’Ensinnäkin tutkimuskäyttöön saatavilla olevaa keskusteluaineistoa on hyvin vähän, eikä puhekielisille sanoille ole standardoitua kirjoitusmuotoa’’, kertoo professori Kurimo.
Lisäksi hänen mukaansa suomenkielisillä sanoilla on puhekielen rikkauden lisäksi taivutuspäätteiden ja yhdyssanojen vuoksi paljon eri muotoja, joiden esiintymisen tilastollinen mallintaminen on hankalaa.
Puhutun suomen tunnistaminen perustuu tutkijaryhmämme yhteistyöhön Elisan kanssa, joka on jatkanut kehitystyötä mukauttamalla malleja myös omille puhelinkeskusteluilleen.
Tunnistus on jo nyt tarkempaa kuin globaalien toimijoiden, kuten Googlen teknologiaan perustuvat, suomenkielisiä puhelinkeskusteluja tulkitessa.
’’Puhetta voidaan jatkojalostaa ja hyödyntää tiedon analysointiin nopeasti ja tarkasti, kun aiemmin puheen kääntäminen tekstiksi on ollut hidasta ja manuaalista henkilötyötä, kertoo Elisan yritysasiakasliiketoiminnan teknologiajohtaja Ville Rautio.
Elisa tutki viime vuoden lopulla puhelinpalvelua pitävien suomalaisyritysten aikeita hyödyntää puheentunnistusta toiminnassaan. Tulosten perusteella kiinnostavin käyttötapa puheentunnistukselle oli juuri asiakaspalveluun tulevien puheluiden analysointi, kuten soittojen syiden selvittäminen.
Elisan asiakaspalvelun lisäksi ensimmäiset yritysasiakkaat pilotoivat jo puheentunnistuksen käyttämistä niiden omassa toiminnassa.
Kuvituskuva: Nokia-puhelin