Wärtsilä on mukana teknologiayritysten muodostamassa yhteenliittymässä, jossa kehitetään uudenlaista autonomisesti kulkevaa Mayflower-robottialusta. Tekoälyä hyödyntävän IBM;n ohjausjärjestelmän ansiosta alus toimii täysin itsenäisesti ja kykenee muun muassa tekemään päätöksiä vesillä.
Wärtsilän nopea ja korkearesoluutioinen FMCW K-band tutka (24GHz) muodostaa AI Captainin ytimen yhdessä Mayflowerin kameroiden sekä AIS- (Automatic Identification System) ja navigointijärjestelmien kanssa.
Wärtsilän RS24 -tutka on suunniteltu toimimaan juuri tällaisessa ympäristössä ja sillä on keskeinen rooli Mayflowerin matkanteon turvaamisessa. Se arvioi jatkuvasti Mayflowerin ympäristöä ja mukauttaa laivan kurssia välttääkseen laivaa uhkaavia tekijöitä, kuten merijätettä, myrskyjä ja muita aluksia.
Viidentoista metrin mittainen ja vain viiden tonnin painoinen Mayflower on pieni ja nopea alus, joka kykenee ketterästi väistämään edessä olevia esteitä. Ketteryytensä vuoksi Mayflower hyötyy nopeasti reagoivasta lyhyen matkan tutkasta, joka auttaa alusta havainnoimaan ja välttämään matkantekoa häiritseviä tekijöitä.
Meritutkimusorganisaatio ProMaren johtamassa projektissa kehitetään laajemminkin autonomisia järjestelmiä, joita voidaan myöhemmin hyödyntää kaupallisesti. Mayflower-projekti tukee joustavan ja kustannustehokkaan alustan kehittämistä meritieteelliselle tutkimukselle ja toimii samalla testialustana alusten uudelle navigointiohjelmistolle, uusiutuvalle energialle, sekä propulsiojärjestelmille.
Kuuluisan 1600-luvun laivakaimansa matkaa seuraava Mayflower on yksi maailman ensimmäisistä täysin miehittämättömistä ja itseohjautuvista Atlantin ylittävistä aluksista. Uuden sukupolven Mayfloweria testataan vesillä kesällä 2020.
Lisää: W ja Youtube-video (LINKKI), Wärtsilän tiedote (LINKKI) ja Uusiteknologian aiempi Mayflower-alusta käsitellyt artikkeli 17.10.2019 (LINKKI).
Kuvituskuva: IBM