Lentoasemayhtiö Finavia ja Helsingin Sähkölentokoneyhdistys ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen, jonka tavoitteena on saada Suomeen uuden sukupolven sähkölentokone. Nyt solmitun sopimuksen myötä Finaviasta tulee uuden konehankinnan päärahoittaja.
Finavia ja Helsingin Sähkölentokoneyhdistys tekevät tiivistä yhteistyötä myös sähkölentämistä edistävän yhteispohjoismaisen Network for Electric Aviation (NEA) -verkoston sekä Merenkurkun neuvoston sähkölentokonehankkeen kanssa.
”Haluamme investoida uuden lentokoneteknologian käyttöönottoon ja vauhdittaa kotimaanlentojen sähköistämistä”, sanoo Finavian tekniikasta ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Henri Hansson.
Finavia on tehnyt yhteistyötä Helsingin Sähkölentokoneyhdistyksen kanssa jo aiemmin ja ollut mukana tukemassa myös Suomen ensimmäisen sähkölentokoneen testausta ja sähkölentämisen kehittämistä.
’’Sähköisen ilmailun myötä lentäminen muuttuu entistä ekologisemmaksi ja sähkölentokoneista tulee ympäristöystävällinen liikkumismuoto. Sähköinen ilmailu on hiljaista, joten myös meluhaitat vähenevät’’, sanoo Helsingin Sähkölentokoneyhdistyksen puheenjohtaja Janne Vasama.
Vasama kertoo, että Sähkölentokoneyhdistys on alan pioneeri paitsi Suomessa, myös Euroopan mittakaavassa. Suomen ensimmäinen sähkölentokone, kaksipaikkainen Pipistrel Alpha Electro (OH-U682) nousi ilmaan kaksi vuotta sitten Malmilla 31.7.2018.
TAUSTAA: Tulevaisuudessa tarjolle tulevat ensimmäiset sähköiset matkustajakoneet soveltuvat parhaiten lyhyille matkoille, mutta erityisesti kaupallisen reittiliikenteen näkökulmasta on tärkeää kehittää myös sähkölentokoneiden toimintasädettä. Kun sähkö tuotetaan puhtaasti esimerkiksi tuuli- tai aurinkovoimalla, sähköllä kulkeva lentokone kulkisi päästöttömästi.
Kuva: Pipistrel Alpha Electro (OH-U682) -lentokone.