Volvo jäljittää akkujen koboltin lohkoketjutekniikalla. Nyt yritys investoinut sijoitusyksikkönsä kautta alueen tekniikoita kehittävään brittiläis-irlantilaiseen Circuloriin. Lohkoketjutekniikan voidaan aiempaa helpommin jäljitää sähköautojen akuissa käytettävän koboltin eettinen alkuperä.
Volvo ilmoittaa olevansa ensimmäinen autonvalmistaja, joka alkoi hyödyntää lohkoketjuteknologiaa akuissa käytettävän koboltin maailmanlaajuisen jäljitettävyyden parantamiseksi. Circulorin kehittämää teknologiaa hyödynnetään yhteistyössä CATLin ja LG Chemin kanssa, jotka ovat Volvon akkutoimittajia.
Yhdysvaltalaisyhtiö Circulorin lohkoketjuteknologiaa käytetään jo nyt Volvon akkujen toimitusketjussa. Uuden tekniika avulla voidaan saavuttaa myös tänä vuonna Belgiassa käynnistyvän täyssähköauto XC40 Recharge P8:n akkujen koboltin sataprosenttinen jäljitettävyys.
Volvon investointi Circuloriin antaa mahdollisuuden laajentaa toimintaa koboltin seurannasta esimerkiksi kiillemineraalin jäljitettävyyden parantamiseen. Kyseistä mineraalia käytetään eristysmateriaalina sähköisten Volvojen akustoissa. Yritykset tutkivat myös mahdollisuutta laajentaa yhteistyötään muille osa-alueille, kuten hiilidioksidijalanjälkien seurantaan ja pienentämiseen. Tämä auttaa Circuloria luomaan uusia eettistä louhintaa koskevia standardeja autoteollisuudessa ja muilla teollisuudenaloilla.
Volvo Cars Tech Fundin tekemä sijoitus on osa Circulorin rahoituskierrosta, jossa on mukana myös kolme muuta sijoittajaa: SYSTEMIQ, Total Carbon Neutrality Ventures ja Plug & Play.
Kuvituskuva: Volvo XC40
Lisää/päivitetty: Circulorilla on toimintaa Englannissa ja Irlannissa (LINKKI). Yritys tekee yhteistyötä myös muiden yritysten muun muassa Merceded Benzin kanssa.