Kodin elektroniikan, tietotekniikan, mobiililaitteiden sekä isojen ja pienten kodinkoneiden myynti nousi elektroniikan tukkukauppiaiden mukaan vuoden ensimmäisellä puoliskolla 9,5 prosenttia verrattuna vuoteen 2019. Koronan takia kotoilu ja etätyö kasvattivat kauppaa.
Voimakkaimmin kasvoivat äänentoistolaitteet (30,0 %) ja kodin tietotekniikka (21,3 %). Hyviin lukemiin ylsivät myös matkapuhelimet (7,5 %) sekä pienet (5,5 %) ja isot kodinkoneet (4,0 %). Kamerakaupan lasku sen sijaan jatkui 11,2 prosentin vauhdilla.
Korona-aikana päivitettiin myös kodin kakkostelevisioita tai hankki uuden kesäasunnolle vietävän tv:n. Siksi 32-43-tuumaisten osuus kasvoi selvästi vuoden ensimmäisellä puoliskolla, kertoo ETK ry:n elektroniikkajaoston puheenjohtaja Markus Nummisalo. Televisioiden myynti jatkoikin tasaista 4,0 prosentin kasvuaan.
Kuulokkeita ostettiin myls etäkokouksiin. Hifi- ja mobiilikuulokkeiden myynti nousi 47,0 ja tietokone- ja pelikuulokkeiden 42,2 prosenttia. Älykkäitä monihuonekaiuttimia ostettiin 25,4 prosenttia enemmän kuin viime vuonna, ja myynnin arvo kasvoi 35,1 prosenttia. Mainioihin lukemiin ylsivät myös soundbar- ja soundbase-kaiuttimet (32,6 %) ja muut kaiuttimet (13,2 %). Bluetooth-kaiuttimien myynti jatkoi laskuaan 15,9 prosentin vauhtia.
Kaikkien kameratyyppien myynti laski. Peilittömien järjestelmäkameroiden suosio on tähän saakka noussut tasaisesti, mutta niidenkin myynti kääntyi vuoden ensimmäisellä puoliskolla 1,7 prosentin laskuun. Peilietsinkameroiden myynti väheni 16,4, action-kameroiden 18,8, videokameroiden 17,5 ja kiinteänobjektiivisten kameroiden 12,3 prosenttia. Kamerankauppa supistui yhteensä 11,2 prosenttia.
Tietokoneiden myynti kasvoi 25,5 prosenttia, ja niitä ostettiin 191 310 kappaletta, eli 30,3 prosenttia enemmän kuin vuonna 2019. Tablettikauppa vilkastui 12,3 prosentilla.
Älypuhelimia ostettiin 909 921 kappaletta eli 3,5 prosenttia aiempaa vähemmän. Keskihinta kuitenkin nousi 6,9 prosenttia, joten myynti kasvoi vain 3,2 prosenttia. Älykellojen myynti jatkoi vahvaa kasvuaan (70,6 %), ja kappalemäärät nousivat peräti 78,5 prosenttia.
Isojen kodinkoneiden kauppa jatkoi myöskasvuaan (4,0 %) huolimatta Covid-19-pandemiasta. Ostoksia tehdään kuitenkin enemmän verkossa, ja se on osaltaan vaikuttanut keskihinnan laskuun (-2,8 %).
Kuva: Verkkokauppa. com