Tampereen yliopisto ja ammattikorkeakoulu järjestävät lokakuussa Tampereella kokonaan digitaalisen virtuaalitekniikan XR-Factory-tapahtuman. Sisältönä on VR-tekniikan lisäksi lisätty (AR) ja yhdistetty todellisuus (MR). Tapatumaan odotetaan 300-500 osallistujaa. Seuraaminen on maksuton, mutta vaatii verkossa rekisteröitymisen.
Tampereen yliopisto ja ammattikorkeakoulu järjestävät uudenlaisen XR-Factory-tapahtuman verkossa 7. lokakuuta yhteistyössä Business Tampereen, Ylen, Wakeonen ja VR Finlandin kanssa.
Tarjonna panostetaan järjestäjien mukaan erityisesti kansainvälisyyteen ja saavutettavuuteen. Tapahtumassa puhuvat muun muassa Rene Shculte, Valorem Reply, Saksasta ja Tikiri Wanduragala, Lenovo, Iso-Britanniasta.
’’XR-Factory ei ole pelkästään yleisölle suunnattu tapahtuma, vaan myös alusta tapahtuman kumppaneille testata teollisuuden alalle sijoittuvia täysin virtuaalisia messuja. Tavoitteena on päästä mahdollisimman lähelle aitoa käyttäjäkokemusta ja kohtaamista osallistujien kesken’’, kertoo Business Tampereessa työskentelevä Startup Tampereen projektipäällikkö Sami Puttonen.
Verkkotapahtumaan osallistuvat näytteilleasettajien demot, seminaarit ja verkostoituminen hyödyntävät erilaisia 3D-alustoja, videokonferenssiohjelmistoja ja mobiilisovellus Brellaa.
Sponsroreina ja virtuaaliosastoin mukana ovat muun muassa järjestäjien lisäksi Intel, Also, Valmet, Lenovo ja muitakin toimijoita. Lisäksi Ylen virtuaalistudiosta striimataan koko 7.10 päivän ajan kello 09-18 kaikille avointa suoraa lähetystä päivän tapahtumista.
’’Nyt kun Zoomin ja Teamsin edessä on vietetty riittävästi aikaa, ihmiset kaipaavat virtuaaliselta kanssakäymiseltä jotain enemmän. Selainpohjaiset 3D-ympäristöt tarjoavat helposti saavutettavan, mutta silti erilaisen ja innostavan tavan kommunikoida ja esitellä asioita esimerkiksi tällaisessä messutilanteessa’’, sanoo Wakeonen tuotejohtaja Kari Peltola.
Keväällä 2020 leimahtanut COVID-19 epidemia pakotti monet työntekijät kotikonttoreihin työskentelemään digitaalisiin työkaluihin turvautuen. Osana tapahtumaa järjestetään pitchaus-kilpailu, jonka avulla haetaan XR-ratkaisuja markkinointiin, myyntiin ja tuotedemoon, yhteistyöhön ja tapahtumajärjestämiseen sekä tuotetukeen ja koulutukseen.
Tampereen 7.10.2010 XR-Factoryn tarjonta maksuton, mutta vaatii rekisteröitymisen tapahtumasivun kautta (LINKKI).
Kuvituskuva: Shutterstock