Valmet Automotive on koronan huhtikuussa aiheuttaman tuotantokatkoksen jälkeen palaamassa takaisin kasvu-uralle. Salon akkutehtaalla suunnitellaan lähivuosina jopa henkilöstömäärän tuplaamista. Syyskuun aikana autotehtaan lomautetut palaavat töihin ja lisäksi haetaan uusia autonrakentajia.
Uudenkaupungin autotehtaan tuotanto seuraa suoraan globaalien markkinoiden reaktioita. Positiivista tuo, että varsinkin nyt hybridiautomallien kysyntä on maailmalla kasvussa, mikä näkyy Valmet Automotiven tilanteen paranemisena.
Lisäksi yritys aikoo investoida vahvasti Suomessa akkujärjestelmiin, joiden se odottaa kasvavan lähivuosien aikana liikevaihdoltaan autonvalmistukseen verrattavaksi toimialaksi. Samalla alan työpaikkojen määrän odotetaan kasvavan merkittävästi.
Salon akkutehtaan henkilöstömäärän yhtiö arvioi kasvavan vuosina 2021 ja 2022 noin 200 hengellä.
Laajemminkin Valmet Automotive on kasvattanut toimintaansa ja investoinut Salon akkutehtaan lisäksi jo vuosia Uudenkaupungin autotehtaaseen. Tehdas edustaakin kansainvälistä huippua esimerkiksi robotiikassa, digitalisaatiossa ja logistiikassa.
Samalla yritys on tehnyt henkilöautoista yhden Suomen tärkeimmistä vientituotteista, jonka viennin arvo oli lähes 2,9 miljardia euroa vuonna 2019. Konsernin yli 650 miljoonan euron vuosiliikevaihdosta noin 80 prosenttia syntyi Suomen toiminnoista vuonna 2019.
Valmet Automotiven suurimmat osakkeenomistajat ovat sijoitusyhtiöt Tesi sekä Pontos Group, joiden molempien omistusosuus on 38,46 prosenttia. Lisäksi akkutehtaalle antaa taustatukea kiinalainen akkuvalmistaja CATL, joka omistaa yhtiöstä 23,08 prosenttia.