Lappeenrannan teknillisen yliopiston J. Hyneman Centerissä (JHC) on työstetty vuoden ajan opiskelijatyönä uudenlaista superluokan sähkömoottoripyörää. Uusi superpyörä on ilmoitettu jo ensi kesänä Imatralla ajettavaan International Road Racing Championship -sarjan osakilpailuun muiden vastaavien sähkömoottoripyörien kanssa.
Lappeenrannassa rakenteilla oleva sähkömoottoripyörä on saanut jo muotonsa. Tavoitteena on, että vielä tänä vuonna akusto ja ohjausmekaniikka saadaan paikoilleen. Ensimmäisiä testejä päästään tekemään ensi vuoden puolella. Pyörän nimi on JHC Ukkonen. Pyörä kiihtyy parissa sekunnissa nollasta sataan kilometriin tunnissa.
Tutkijaopettaja Markku Ikävalko sanoo, että päätavoite on tehdä mahdollisimman nopea ja kevyt sähkömoottoripyörä, joka pärjää kilpailuissa. Pyörää suunnitellaan tietokoneen ruudulla ja osin hyödyntäen muun muassa 3D-tulostamisen mahdollisuuksia. Sähköpyörässä ei ole varsinaista vaihteistoa, mutta siinä on erittäin tarkasti säädettävissä oleva ”kaasukahva”.
Superpyörän akuston kapasiteetti 13 kWh, 1440 akkukennoa. ”Virtaa syöttävät kahdeksan alumiinikoteloitua akkumoduulia. Akun kesto on mitoitettu riittämään noin viiden kierroksen kilpailun. Pyörän paino tulee olemaan superbiken luokkaa eli noin 190 kiloa”, kertoo Lappeenrannan ja Lahden teknisen yliopisto LUTin kehittämispäällikkö Marko Kasurinen.
Kilparadalla tuleva JHC Ukkosen 150 kilowatin tehot ja maksimivauhti 250 kilometriä tunnissa pääsevät testiin myös kilpailevien e-pyörien kanssa. ”Imatran ajoissa alankomaalainen esikuvayliopistomme Twente kisaa jo kahdella sähköpyörällään. Isosta-Britanniasta on tulossa kolme tiimiä’’, kertoo LUT:n tutkijaopettaja Markku Ikävalko.
Lisää: Ukkonen-superbiken kotisivut (LINKKI)
Kuva: JHC Ukkonen -sivusto.