Kuopiolaisen Kihon IoT-tekniikka voisi varmistaa rokotelääkkeiden lämpötilasäädellyt kuljetukset. Perinteisesti kylmäkuljetuksia on toteutettu kylmäautoilla, mutta suomalaisen Coldest Chainin kuljetusjärjestelmä mahdollistaa jopa äärimmäistä kylmyyttä vaativien rokotteiden kuljettamisen osana tavallista rahtia. Kuljetusjärjestelmä säilyttää lämpötilan vakaana jopa 50 tuntia ja tavoite on 120 tunnissa.
Lämpösäädeltyjen kuljetusten määrä lisääntyy maantie- ja lentokuljetuksissa. Lähiaikoina hyvin kylmiä lämpötiloja vaativien lääke- ja rokotekuljetusten tarve kasvaa, kun koronarokotteiden globaali jakelu käynnistyy. Siihen soveltuisi myös uusi patentoitu Coldest Chain -ratkaisu, lupaa suomalaisyritys.
Coldest Chain -kuljetusjärjestelmä koostuu uudelleen käytettävästä kuljetuslaatikosta, paikannusteknologiasta sekä seurantasovelluksesta. Ratkaisu on patentoitu Euroopassa, Kanadassa ja Kiinassa.
Yrityksen kehittämän kuljetuslaatikon lämpötila-alue on -200–+100 celsiusastetta. Kuljetusjärjestelmä on varustettu lämpötila-anturein, joilla olosuhteiden vakautta ja kuljetuksen sijaintia voidaan seurata reaaliaikaisesti. Kuopiolaisyritys Kiho vastaa järjestelmän digitaalisesta lämpötila- ja paikkaseurannasta.
’’Lämpötilasäädelty kuljetusjärjestelmä varmistaa vakaat, suljetut olosuhteet ilman ulkoista energianlähdettä. Etävalvonnan avulla kylmäketjun katkeamattomuus voidaan taata ja turvallisuus varmistaa’’, kertoo Kihon kehitysjohtaja Lari Tirkkonen.
Erikoisvalmisteisessa, keraamisella materiaalilla vuoratun Coldest Chain -kuljetuslaatikon lämpötila pysyy vakaana 50 tunnin ajan. ja tuotekehityksen tavoitteena on saavuttaa jopa 120 tunnin käyttöaika.
Kuljetuslaatikko ei vaadi ulkopuolista energiaa, sillä haluttu lämpötila pysyy vakaana passiivisesti. Innovaatio mahdollistaa sekakuljetukset hyvän lämmöneristävyyden ja seurattavuuden ansiosta. Ensimmäiset koekuljetukset on suoritettu ja kaupalliset sovellukset toteutuksessa.
’’Vastaavaa passiivista energianlähdettä hyödyntävää järjestelmää ei ole muualla. Sen avulla voimme mullistaa lämpösäädellyn logistiikan. Missiomme on tehdä logistiikasta vähäpäästöisempää ja ympäristöystävällisempää globaalisti’’, kertoo Coldest Chainin toimitusjohtajana juuri aloittava Jonne Pöyhtäri.
Uutta kuljetusinnovaatiota voidaan hyödyntää sekä kylmä- että lämpökuljetuksissa. Järjestelmä mahdollistaa myös eri lämpötiloja vaativien tuotteiden rahdin samalla lentokoneella tai rekalla. Järjestelmän keveyden vuoksi lentokoneeseen voidaan ottaa aiempaa enemmän rahtia, etenkin elintarvikekuljetuksissa. Ensimmäiset koekuljetukset on suoritettu ja kaupalliset sovellukset toteutuksessa.
Myös lääkealan haastavat kuljetukset, kuten näytteiden, elinsiirtojen ja lääkkeiden kuljettaminen onnistuu aiempaa tehokkaammin Coldest Chain -kuljetusjärjestelmän avulla. Maailmassa heitetään nyt vuosittain jopa 43 miljardin euron arvosta lääkkeitä roskiin kylmäketjuun liittyvien epäselvyyksien takia. Ruokaa pilaantuu vieläkin enemmän.
Kuvituskuva: Shutterstock