Sensible 4 testaa Lapissa itsestään ajavan ajoneuvon ohjelmistoa Toyotan kanssa. Tavoitteena on kerätä mittaustietoa vaikeissa sääolosuhteissa sekä hakea kokemuksia Sensible 4:n parin vuoden sisään julkaistavan autonomisen ohjelmiston uusimmista toiminnoista. Mukana videolinkki, jonka kautta pääset katsomaan miten robo-Proace valmistui ja toimii. Autoa käytetään Suomen Lapin lisäksi Norjan testeissä.
Lapin testeissä oleva Toyotan Proace-pakettiauto käyttää Sensible 4:n ensimmäisen kaupallisen ohjelmiston esiversiota. Valmis tuote tulee olemaan ensimmäinen maailmassa, joka pystyy ajamaan kaikissa sääoloissa ilman turvakuljettajaa. Talvitestit ovat tärkeä välivaihe sen kehityksessä. Lappi soveltuu erinomaisesti autonomisen ajamisen talvitestaukseen, kun testaamisen kohteena ovat arktiset talviolosuhteet ja haasteellinen maaseutuympäristö, infrastruktuuri tai sen puute.
’’Olemme tehneet Lapissa testauksia jo yrityksen ensimmäisestä vuodesta 2017 lähtien. Testikampanjoita on pyritty tekemään kolmesta neljään talven aikana, ja ne ovat painottuneet tiedon keräämiseen hankalista ajo-olosuhteista’’, kertoo Sensible 4:n toimitusjohtaja Harri Santamala.
Ja vaikeita olosuhteita Lapissa riittää. ’’Testaamme parhaillaan esimerkiksi ajoneuvoihin asennettavia sensoreita’’, kertoo Sensible 4:n testiasiantuntija Antti Hietanen. Hänen mukaansa sään vaihtuessa 3D-malleja luoviin LiDAR-sensoreihin tuli esimerkiksi kosteutta ja jäähöyryä, mikä sekoitti mittaukset.
Hietasen mukaan tieto oli tarpeen, sillä LiDARien tarjoajia on tällä hetkellä paljon. He eivät halua ostaa turhan niitä kalleimpia, jos ne eivät toimikaan kaikissa olosuhteissa. Sensible 4 testaa Lapissa kokonaisratkaisuaan, sillä kaikkien toimintojen, kuten paikannuksen ja auton ohjausjärjestelmän, tulee toimia Hietasen mukaan sekä yhdessä että erikseen.
’’Tarvitsemme myös esimerkkikuvadataa talvisesta infrastruktuurista, jotta saamme kuvantunnistusalgoritmit toimimaan talviympäristössä. Tämä tarkoittaa lumen peitossa olevia rakennuksia, puita, autoja ja teitä sekä pöllyävää lunta tiellä’’, kertoo Antti Hietanen.
Sensible 4 testaa nyt itsestään ajavan ajoneuvon ohjelmistoa Toyota Proacealla Muonion keskustassa, jossa liikkuu autojen lisäksi myös ihmisiä, lapsia, pyöräilijöitä ja joskus jopa poroja. Tärkein syy tulla testaamaan itseajavia ajoneuvoja Lapin talveen, on arktinen ympäristö. Lapissa on tarjolla riittävän lumista, kylmää ja pimeää. Siksi rengas-, komponentti- ja autovalmistajat testaavat tuotteitaan Lapin testikeskuksissa Muoniossa, Inarissa ja Rovaniemellä.
Sensible 4:n testiasiantuntija Antti Hietanen arvostaa, että Oloksella majoittuvan testiryhmän vieressä on myös Lapland Proving Groundin autonomisen ajamisen testaukseen soveltuva testirata ja kivenheiton päässä Euroopan parhaiten varusteltu älytie, joka puolestaan palvelee myös tietutkimusta.
”Lapissa suhtautuminen autonomiseen autoiluun on positiivista. Täällä pyritään edistämään tutkimusta ja kehitystä”. Hietanen sanoo. Lisäksi Lapin ammattikorkeakoulun WinterSim-hankkeessa kerätään talvidataa ajoneuvojen simulaatiotestausta varten, joka on uusi globaalistikin iso kehitysaskel virtuaaliympäristössä tapahtuvassa ajoneuvotestaamisessa.
WinterSim-hankkeen tavoitteena on rakentaa talvitestausympäristö, jossa simulaatiomalli ja automaattisen ajamisen testausympäristö Snowbox kohtaavat Tunturi-Lapissa. ’’Meidän täytyy saada suomalainen talvi mukaan simulaatiotesteihin, joiden rooli on merkittävä automaattisten järjestelmien kehitystyölle. Samalla myötävaikutamme siihen, että valmistajat tulevat Suomen Lappiin talvitestaamaan’’, WinterSim-hankkeessa mukana olevan Aurora Snowboxin toimitusjohtaja Reija Viinanen summaa.
Lisää: Toyota Proace-pakettiauton muuttaminen Sensible 4:n tekniikalle ja ensimmäiset testiajot. (LINKKI, Youtube-video).
Päivitetty 23.12.2020