Metsäyhtiö Stora Enson Uimaharjun tehtaalla Joensuussa liikkuva kuljetusrekka hyödyntää kuutta uutta tietotekniikalla luotua aistia lidareista uusimpiin lämpökameroihin. Yhtiö aikoo jatkaa testiajoja tehdasalueella syksyyn 2021 asti.
Koekäytön alkuvaiheessa autossa on ollut kuljettaja valvomassa testin sujumista. Myöhemmin tänä vuonna auton kulkua on tarkoitus valvoa etäyhteydellä kulkuneuvon ulkopuolelta. Stora Enson Uimaharjun tehdasalueella sahan ja sellutehtaan välillä liikennöivän automaattisen ajoneuvon suurin nopeus on 20 kilometriä tunnissa.
Autossa on käytössä laserskannerit eli lidarit, jotka mittaavat auton ympärillä olevaa vapaata tilaa ja muodostaa kolmiulotteista tietoa esteistä auton järjestelmälle. Koska lumisade tai sankka sumu voivat vaikuttaa lidarin havaintokykyyn, mutta auton tutkaratkaisu mittaa lisäksi ympärillä olevaa vapaata tilaa kaksiulotteisesti. Tutka ei havaitse yksityiskohtia toisin kuin laser, mutta sääolosuhteet eivät puolestaan vaikuta tutkan toimintaan.
Auton lämpökamera havaitsee lämmönlähteet ympärillään, esimerkiksi ihmisen tai auton. Sitä avittaa normaalia älykkäämpi äänentunnistin, jolle voi erilaisia ääniä, esimerkiksi paloauton sireenin tai ihmisen avunhuudon. Auto voidaan asettaa pysähtymään tai hidastamaan vauhtiaan, kun se kuulee tietyn äänen.
Autossa on myös RFID-tunnistus. Auto voidaan asettaa pysähtymään, kun tällainen RFID-tägi havaitaan auton ajoreitillä tai sen lähettyvillä. Robottiautossa on myös perinteinen videokamera, jonka avulla etäohjaamossa työskentelevä kuljettaja voi tehdä päätöksiä näkemänsä livekuvan sekä muun autolta saatavan anturitiedon perusteella.
TAUSTAA: Automaattisesti ajavan kuorma-auton testaus on Stora Enson ja hakekuljetuksia operoivan Mantsinen Groupin yhteishanke. Ajoneuvon uudenlaisen ohjausjärjestelmän ja varustelun toimittaa Hiab (osa Cargotecia), joka on kehittänyt järjestelmää yhdessä VTT:n kanssa. Turvallisuustyössä on mukana myös InnoTrafik ja VTT. Nokian Renkaat testaa hankkeessa Tyres IntuituTM -älyrenkaitaan.
Kuvat: Stora-Enso